Drumset Academy - Rytmy afro-kubańskie dla każdego

Drumset Academy
Dodano: 19.03.2018

Rytmy afro-kubańskie dla każdego. Warto poszerzać swój arsenał o elementy pochodzące z innych kultur.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Mamy grudniową aurę, a więc możemy ogrzać się w naszej ćwiczeniówce za pomocą rytmów afro-kubańskich. Salsa, czyli muzyka kubańska, jest bardzo szerokim zagadnieniem, niezwykle trudnym do grania na zestawie, ponieważ perkusista gra motywy wykonywane przez kilku perkusjonistów.

Aby bezboleśnie rozpocząć zabawę z rytmami afro-kubańskimi, poznamy trzy najważniejsze pojęcia, wykorzystywane w tej stylistyce: Clave, Cascara, Tumbao.

CLAVE

W stylistyce pop, rock czy funk kluczowym znaczeniem dla rytmu jest back beat, czyli akcenty werbla na „dwa” i „cztery”. W muzyce kubańskiej wszystko opiera się na Clave. Clave to w języku hiszpańskim klucz. Jest to swego rodzaju klucz rytmiczny, będący bazą kubańskiej muzyki. Wszystkie struktury rytmiczne muszą być grane w odniesieniu do clave. Jest to dwutaktowa struktura rytmiczna, w której w pierwszym takcie występują trzy dźwięki, a w drugim dwa (mówimy wtedy o clave 3:2) lub odwrotnie – w pierwszym dwa, a w drugim trzy (mamy wtedy clave 2:3).

Ograniczymy się do zagrania Son Clave 3:2. Zagram to w odniesieniu do równej pulsacji hi-hatu granego nogą. Oryginalnie grany jest na klawesach. Można go zagrać rim clickiem na werblu.

CASCARA

Cascara w języku hiszpańskim oznacza korpus. Jest to rytm grany pałką na korpusie timbalesa. Może być on grany na zestawie na talerzu ride, na hi-hacie, na cowbellu, na korpusie floor toma. Razem z równo granym hi-hatem nogą, brzmi on następująco:

TUMBAO

Tumbao to motyw grany przez bas lub przez conga. Zagramy go stopą w odniesieniu do hi-hatu granego nogą.

W orkiestrach salsowych każdy z tych głosów grany jest przez osobnego perkusjonistę. My na zestawie musimy sobie z tym wszystkim poradzić sami. Niezbędne jest więc zbudowanie podstawowej koordynacji. Przed łączeniem tych głosów musisz nauczyć się grać każdy z nich osobno, w sposób płynny, z głowy, bezbłędnie. Dopiero wtedy można to ze sobą łączyć.

Aby wyćwiczyć niezbędną koordynację, połączmy ze sobą najpierw dwa głosy. Cascara będzie grana prawą ręką na talerzu. Lewa ręka gra clave na werblu.

Teraz cascara zagra razem z bębnem basowym. Jeżeli trudno nam będzie pogodzić koordynację z lewą nogą, to możemy początkowo ćwiczyć bez hi-hatu granego nogą.

Połączmy teraz clave z bębnem basowym. Uważaj, aby uderzenia wspólne, gdzie werbel i stopa grają razem, były bardzo precyzyjnie zagrane razem.

Na koniec połączymy razem trzy głosy: cascara, clave i tumbao, i zagramy to jednocześnie. Żeby było ciekawiej, dodajemy hi-hat nogą. Nie próbuj tego grać, jeśli miałeś kłopoty z którymkolwiek z wcześniejszych przykładów.

Życzę wam wytrwałości w budowaniu koordynacji w tych trudnych, salsowych rytmach.

 

 

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.