Drumset Academy - 10 patternów, które powinieneś znać

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 08.05.2018

Drugiego grudnia w studiu nagraniowym „Maq Records” w Wojkowicach odbyły się warsztaty perkusyjne „Pociąg Perkusyjny 2017”. Prezentowałem tam dziesięć patternów, które moim zdaniem każdy z perkusistów, niezależnie od preferowanego stylu, powinien znać.

Po skończonym pokazie, Maciek Nowak, nasz redaktor naczelny, trzymając w ręku kartkę z nutami, powiedział mi: „Stary, to jest rewelacyjny temat na następny artykuł! Musimy to mieć w magazynie”. No to proszę bardzo. Tak naprawdę, każde z tych zagadnień mogłoby być tematem oddzielnych artykułów. Poniżej jednak wszystko podaję „w pigułce”.

1. Każda piosenka, każdy utwór ma określone metrum, które decyduje o jego pulsacji oraz o charakterystycznym rozkładzie akcentów w takcie. Dopasowanie rytmu tak, aby pasował do określonego metrum, jest tutaj kluczowe. Wyczerpująco temat ten opisałem w październikowym „Perkusiście” (10/2017). W filmiku, który jest uzupełnieniem tego artykułu, zobaczycie, jak wyliczać metrum, jak akcentować oraz jak zbudować podstawowe rytmy w każdym z wymienionych metrum.

2. Triole z dwójką są niesamowicie nośnym motywem, który można wykorzystać do budowy przejść, elementów solowych oraz rytmów. Można je grać zarówno w oryginalnym podziale triolowym, jak też w podziale szesnastkowym, w którym brzmi ciekawiej, gdyż akcenty rozkładają się w nim nieregularnie. Należy zwrócić uwagę, aby dwójki grane były cicho i lekko.

3. Triole ze stopą, czyli modyfikacja poprzedniego motywu. Dzięki wykorzystaniu stopy, możemy bardziej kreatywnie rozłożyć akcenty na zestawie. Ważne tutaj jest odpowiednie opanowanie koordynacji pomiędzy rękami i nogą.

4. Six Stroke Roll czyli werblowy rudyment, który bardzo wygodnie można ogrywać na zestawie. Gramy go triolowo jako równe sześć nutek. Dzięki temu dostaje on polotu.

5. Single Paradiddle wykorzystany do zbudowania rytmów musi być zagrany z zachowaniem różnic dynamicznych (akcenty i duszki). Można go także wykorzystać do ogrywania na tomach.

6. Double Paradiddle zawiera w sobie sześć nutek, a więc może być wykorzystany do budowania rytmów w metrum 6/8. W tym układzie bardzo przypomina on Afro-Waltz.

7. Tremolo czyli rudyment Multiple Bounce Roll. Dopasowujemy ilość uderzeń do tempa. Mogą to być trzydziestodwójki, septymole, sekstole, kwintole, szesnastki, triole lub ósemki, czyli osiem, siedem, sześć, pięć, cztery, trzy lub dwie nuty w czasie jednej ćwierćnuty. Więcej zobaczysz w filmiku.

8. Udawana podwójna stopa – wymaga nie lada sprytu, gdyż grając open-handed, czyli lewą ręką na hi-hacie, prawą ręką gramy na floor tomie na przemian ze stopą. Pattern wymaga wyćwiczenia koordynacji ręki z nogą oraz niezłej sprawności lewej ręki.

9. Double Strokes czyli dwójki wymagają odpowiedniego rozluźnienia oraz swobodnych odbić. Możemy je grać na tomach jako dwa dźwięki na jednym tomie, lub rozkładać je pomiędzy bębnami po jednym dźwięku.

10. Songo jest kubańskim rytmem, który świetnie brzmi grany na zestawie. Charakterystycznym elementem jest brak stopy na „raz”. Dzięki rytmowi tumbao granemu stopą oraz różnicom dynamicznym jest on jednym z moich ulubionych rytmów.

Patterny, które wam przedstawiłem, wymagają cierpliwego budowania oraz ogrywania. Przyniesie to jednak niesamowite efekty, na które warto poczekać. Dodatkowo pozwalają nam na dużą swobodę improwizacyjną. Wszystko zależy od naszej kreatywności.

 

 

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.