Drumset Academy - Single Paradiddle na werblu i tomach

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 13.02.2018

Single Paradiddle, czyli paradiddle pojedynczy znajdziemy w zestawieniu czterdziestu rudymentów pod nr 16.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Jest to kombinacja uderzeń pojedynczych P L i podwójnych R R. Kombinacja ta, wraz z różnego rodzaju jej przewrotami i przesunięciami, stanowi niekończące się źródło solidnych wprawek oraz gotowych patternów do praktycznego wykorzystania w naszym graniu.

Gramy na werblu lub padzie szesnastkami, akcentując pierwszą szesnastkę z każdej grupy. Oto klasyczna pozycja tej figury, gdzie Down Stroke (uderzenie w dół – akcent) jest na pierwszej nucie, a Up Stroke (uderzenie w górę – odbicie się do akcentu) na drugiej nucie:

Możemy zacząć grać tę figurę od drugiej nuty, jednak akcenty zostawiamy w tych samych miejscach, na pierwszych nutach każdej grupy (czyli nie „wędrują” razem z figurą). Down Stroke jak zawsze mamy na pierwszej nucie, natomiast Up Stroke jest tym razem na trzeciej nucie. Trzeba jakiś czas pograć ten układ, aby stał on się dla nas naturalny.

Zacznijmy teraz od trzeciej nuty, czyli od dwóch uderzeń. Akcent przypada na pierwszą z dwóch nut, granych przez jedną rękę. Takie uderzenie, gdzie po akcencie mamy od razu cicho graną nutę, nazywa się Control Stroke. Bezpośrednio po akcencie kontrolujemy wysokość odbicia pałki, aby drugi dźwięk był zagrany cicho. Up Stroke mamy tutaj także na trzeciej nucie.

Zaczynając od czwartego dźwięku, ćwiczymy krótki, szybki Up Stroke, który znajduje się na czwartej nucie, czyli uderzenie w górę i zaraz po nim Down Stroke, aby uzyskać akcent. Ten układ jest najbardziej kłopotliwy, ale ćwiczymy wolno i cierpliwie.

Na koniec mam dla was propozycję zagrania tych figur na tomach w formie jednotaktowych przejść. Pół taktu gramy na werblu, a pół również na tomach. Bardzo wygodne jest granie partii prawej ręki na tomach podczas, gdy lewa ręka gra na werblu wszystkie nuty (akcentowane i nieakcentowane).

Można te figury ćwiczyć w zapętleniu jako bardzo dobre ćwiczenia zestawowe lub we frazie cztero lub ośmiotaktowej jako przejścia.

 

 

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.