Drumset Academy - Shuffle

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 07.08.2018

Można powiedzieć, że w 1948 r. narodził się groove. Duże orkiestry jazzowe (big bandy) zamieniły się w mniejsze składy, w których pojawiła się gitara elektryczna oraz gitara basowa w miejsce kontrabasu.

Dzięki temu perkusiści mogli wreszcie grać głośniej. Wtedy do gry na zestawie włączono backbeat, czyli akcent werbla na 2 i 4, który był odpowiednikiem klaskania w kościołach gospel. Pierwsze groovy oparte były na pulsacji shuffle, która wynikała bezpośrednio z jazzowego rytmu talerza. Obecnie rytmy shuffle są bardzo mocno wykorzystywane w takich stylach, jak jazz, blues, motown, soul, funk, rock’n roll, hip-hop. Nieznajomość rytmów shuffle można uznać za ignorancję, gdyż są to korzenie naszego grania.

W tym artykule poznamy rytmy shuffle, oparte na ćwierćnutowym talerzu ride. W kolejnym artykule rytmy będą bazować na talerzu jazzowym, a w następnym na pełnym rytmie shuffle. Zaczynamy od podstawowej koordynacji, czyli grając ćwierćnuty na talerzu, dodajemy hi-hat nogą na 2 i 4. Następnie gramy stopę na „raz”, werbel na „dwa”, stopę na „trzy” i werbel na „cztery”.

Pora nadać temu pulsację shuffle. Zrobimy to za pomocą stopy, dodanej w drugiej grupie, przed „trzy”. Ważne jest, aby ta dodana nuta była bliżej kolejnej,
wtedy pojawia się odpowiedni drive. Trzeba pograć to przez jakiś czas, aby uzyskać odpowiedni puls. W wolniejszych rytmach podział ten powinien bardziej
przypominać szesnastkowy feeling, natomiast w szybszych będzie brzmiał triolowo.

W kolejnym rytmie zagramy lewą ręką pełny rytm shuffle, pamiętając o akcentowaniu backbeatu. Rytm ten nazywa się texas shuffle. Pamiętaj o rozciąganiu
tych nut. Im wolniejsze tempo tym bardziej rozciągnięte dźwięki. Stopa gra na „raz” i „trzy”, hi-hat na „dwa” i „cztery”, razem z akcentami werbla.

Przejdźmy teraz do rytmów opartych na stopie „four on the floor”, czyli grającej wszystkie ćwierćnuty. Oczywiście najpierw podstawowa koordynacja, czyli ćwierćnuty grane są przez ride i stopę, werbel i hi-hat grają backbeat.

Zagrajmy teraz texas shuffle ze stopą grającą wszystkie ćwierćnuty. Lewa ręka „czesze” wszystkie nuty shuffle, akcentując backbeat. Noga na hi-hacie podkreśla backbeat na „dwa” i „cztery”.

Na koniec dodajmy trochę mocy i zagrajmy stopą wszystkie nuty shuffle, odpuszczając tylko na „dwa” i „cztery”, robiąc miejsce dla akcentów werbla.

Więcej szczegółów można zobaczyć w filmiku ilustrującym ten artykuł. Zachęcam do nagrywania swoich wykonań tych ćwiczeń. Postaram się każdy z nich zrecenzować w paru słowach. Linki do filmików można podsyłać na adres: info@drumsetacademy.pl. Najciekawsze wykonania nagrodzimy.
Za miesiąc kolejna dawka rytmów shuffle, tym razem opartych na jazzowym talerzu. Macie miesiąc, aby wyćwiczyć ten materiał, gdyż kolejne ćwiczenia będą na nim bazować. Let’s Shuffle!

 

 

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.