Drumset Academy - Współczesna muzyka country
Chciałbym zaciekawić was współczesną stylistyką country, bardzo popularną w Stanach Zjednoczonych. Przypomina ona bardzo stylistykę pop/rock, uzupełnioną o charakterystyczne brzmienia instrumentów, jak np. stalowa gitara.
Jako przykład wybrałem bardzo ciekawie zaaranżowany i zagrany utwór wykonawcy nazwiskiem Jason Aldean, zatytułowany „Dirt to Dust” z płyty „Rearview Town” (2018 r.). Partie bębnów nagrywał Rich Redmond, sesyjny perkusista ze stolicy muzyki country Nashville, zwany dalej Ryśkiem. Opublikował on filmik z sesji nagraniowej, w którym możemy dokładnie przyjrzeć się jego grze (wpisz w wyszukiwarce YouTube: Rich Redmond Tracking Jason Aldean’s “Dirt to Dust”). Należy zwrócić uwagę na bardzo mocną, pełną ekspresji grę, która przekłada się w nagraniu na solidne brzmienie oraz znakomitą pulsację.
Przykłady przygotowałem w trzech wariantach: dla początkujących (znacząco uproszczone partie), średnio zaawansowanych (rytmy delikatnie uproszczone) oraz zaawansowanych (czyli dokładnie tak, jak zagrał Rysiek). Ograniczona ilość miejsca przeznaczonego dla mnie w magazynie nie pozwala mi na publikację wszystkich wariantów w nutach, a jedynie kluczowych fragmentów utworu. Całość znajdziecie jednak w filmiku, będącym uzupełnieniem tego artykułu. Dopasowanie wersji do swoich możliwości pozwoli każdemu porozgrywać poszczególne części utworu. Można także potraktować to jako wyzwanie i podnieść poprzeczkę poprzez poćwiczenie nieco trudniejszych wersji.
Piosenka zaczyna się instrumentalnym wstępem, granym stopą i tomami. W filmie Ryśka od 00:15 do 0:25.
Pierwsza część zwrotki grana jest tylko stopą (w filmie Ryśka od 00:25 do 00:36).
W drugiej części zwrotki do partii stopy dodajemy tomy, dokładnie tak samo, jak we wstępie. Frazę kończymy przejściem w formie podbicia werbla stopą i wchodzimy na refren. (00:36 – 00:46)
Refren gramy na otwartym hi-hacie, wykorzystując dwutaktowy podział, który zaproponuję w trzech wersjach. Pierwsza, dla początkujących, grana jest za pomocą prostych ósemek stopy (przykład 4a). Druga wersja, dla średnio zaawansowanych, zawiera szesnastkowe podziały stopy (przykład 4b). Trzecia wersja zawiera duszki werbla, grane dokładnie tak, jak zagrał Rysiek (przykład 4c). Pamiętajmy jednak o tym, że Rich gra w sposób improwizowany. Schemat ten jest „uśrednieniem” tego, co zagrał i pozwala zagłębić się w jego sposób grania. (00:46 – 1:06)
W przykładzie piątym mamy trzeci i czwarty takt refrenu wraz z przejściem podkreślającym połowę refrenu. (00:51 – 00:57)
W kolejnym przykładzie mamy pod lupą ostatnie dwa takty refrenu z zatrzymaniem na „trzy”. Na uwagę zasługuje też zagranie oburącz szesnastek na hi-
hacie. (1:01 – 1:06)
Następnie mamy czterotaktowy bridge, łączący refren ze zwrotką. Zagrany jest on na zamkniętym hi-hacie. Kończy się ciekawym przejściem oraz delikatnym stonowaniem gry w wejściu na drugą zwrotkę za pomocą figury Five Stroke Roll. (1:07 – 1:17)
Na koniec najbardziej spektakularna część, czyli bridge łączący solówkę z refrenem. Bardzo ciekawy, motoryczny motyw, zagrany za tomach, wraz z pauzami, uzupełniony pięknym przejściem na refren (2:08 – 2:27)
Pamiętajcie, aby wykorzystać do nauki dwa filmiki, jeden Ryśka, w którym nagrywa na gotowo na płytę oraz mój, gdzie prezentuję dokładnie każdy z omawianych motywów w różnych wariantach. Posłuchajcie także płyty, aby zobaczyć jak to wszystko brzmi finalnie oraz jak się to wszystko miksuje w całości.
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.