Drumset Academy - Kombinacje uderzeń w triolach

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 12.11.2019

Książka „Stick Control” jest absolutnym klasykiem i powinna być wykorzystywana przez każdego perkusistę do ćwiczeń na padzie/werblu.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Jeśli jeszcze jej nie masz, to wstyd. Proponuję ją jak najszybciej zakupić (koszt 65 zł). Pierwsze ćwiczenia znajdują się na stronie piątej i polegają na graniu kombinacji uderzeń równymi ósemkami. Moim zdaniem warto je także pograć triolami ósemkowymi. Dzięki temu osadzisz się w pulsie trójkowym, bardzo często występującym w muzyce.

Każde ćwiczenie graj równymi uderzeniami, zarówno pod względem tempa, jak i dynamiki. Proponuję grać w pozycji niemieckiej (ręce równolegle do podłogi). W tej pozycji mięśnie są rozciągane i wzmacniane w najbardziej efektywny sposób. Nie jest to wygodne, ale niezwykle skuteczne.

Tempo startowe: 30 bpm. Każde ćwiczenie graj dokładnie przez dwie minuty (!) i przechodź do następnego. Po przegraniu wszystkich ćwiczeń, zwiększamy tempo o 10 oczek na 40 bpm, potem na 50 bpm itd.

PIERWSZY SPOSÓB: UDERZENIA FULL STROKE

Graj każde uderzenie jako Full Stroke. Pałka startuje z pozycji pionowej, główka uderza z wysokości ok. 40 cm (główka pałki w pozycji startowej celuje w sufit). Po każdym uderzeniu pałka wraca za pomocą odbicia do pozycji startowej.

DRUGI SPOSÓB: UDERZENIA HALF STROKE

Graj każde uderzenia jako Half Stroke. Główka pałki uderza z wysokości ok. 20 cm. Po każdym uderzeniu pałka odbija się do pozycji startowej.

TRZECI SPOSÓB: UDERZENIA LOW STROKE

Graj każdą nutę jako Low Stroke. Główka pałki uderza z wysokości od 5 do 10 cm (łatwiej się gra z wysokości 10 cm, wraz z wprawą możesz zmniejszać wysokość aż osiągniesz 5 cm). Po każdym uderzeniu pałka odbija się i wraca do pozycji startowej sama (bez podnoszenia jej, sama się odbija).

Ćwiczenia 1-2 to uderzenia naprzemienne (single strokes). Ćwiczenia 3-4 to uderzenia podwójne (double strokes). Ćwiczenia 5-6 to odwrócone dwójki (inverted doubles), które zaczynamy od jednego uderzenia. Ćwiczenie 7 to pojedynczy paradiddle (single paradiddle), a ćwiczenie 8 to odwrócony paradiddle (inverted paradiddle).

Bądź pewny, że ćwiczysz prawidłowo. Pamiętaj o pozycji niemieckiej. Jeśli masz kłopot z techniką Free Stroke (obejmującą uderzenia Full Stroke, Half Stroke i Low Stroke), to nie zwlekaj i udaj się do kompetentnego nauczyciela, aby uniknąć frustracji i błędnych ruchów.

Jeśli czujesz, że ćwiczenia działają, to odsyłam do książki „Stick Control”, gdzie znajdziesz więcej tego typu kombinacji uderzeń. Graj je zarówno tak, jak zapisano w książce, jak i w pulsacji triolowej. Wykorzystuj trzy rodzaje uderzeń (full, half, low).

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Quiz - MORE REMO
1 / 12
Jak nazywają się naciągi do cichego grania?
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"