Drumset Academy - Akcentowane triole
Akcenty grane w triolach mogą być nie tylko doskonałymi wprawkami werblowymi, ale też podstawą do budowania przejść.
Będziemy je grać w dwóch wariantach opałkowania. Pierwszy to granie naprzemienne czyli jedynki. Drugi wariant kolejności rąk opiera się na koncepcji right hand lead, gdzie prawa ręka gra akcenty a lewa pozostałe dźwięki. Zarówno pierwszy, jak i drugi sposób, jest bardzo wygodny i wdzięczny w graniu.
Ważną sprawą jest umiejętność interpretowania prostego zapisu rytmicznego, opartego na ćwierćnutach i ósemkach. Nuty te będą nam określać akcenty. Cały takt wypełniamy triolami a następnie akcentujemy nuty, które określa nam zapis rytmiczny. Należy go jednak odpowiednio zinterpretować. Każdą nutę wypadającą na mocnych częściach taktu (np. ćwierćnuty lub pierwsza z dwóch ósemek) gramy jako akcent usytuowany na pierwszej nucie z trioli.
W pierwszym przykładzie mamy właśnie taką sytuację. Mamy cztery ćwierćnuty (PRZYKŁAD 1), a więc gramy akcenty na każdej pierwszej nucie z trioli. Robimy to najpierw naprzemiennie (PRZYKŁAD 1A), następnie grając akcenty prawą ręką (PRZYKŁAD 1B).
W przypadku, gdy w prostym zapisie rytmicznym mamy nuty wypadające na słabych częściach taktu (czyli na „i” – ósemka po pauzie ósemkowej lub druga z dwóch ósemek) to wtedy akcent gramy na trzeciej nucie z trioli.
To były proste przykłady tych dwóch pozycji akcentów. Następne ćwiczenia oparte będą na przykładach z legendarnego podręcznika Teda Reeda: „Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer” (str. 33), więc jeśli przypadną ci do gustu to znajdziesz ich tam mnóstwo.
Przykład trzeci zawiera w pierwszej grupie dwie ósemki, więc pierwsza triola ma akcenty na pierwszej i trzeciej nucie. Druga grupa zawiera ósemkę po pauzie, gramy więc w drugiej grupie akcent na trzeciej nucie. Trzecia i czwarta grupa to ćwierćnuty, więc akcenty w trzeciej i czwartej trioli będą wypadać na pierwszej nucie.
Czwarty przykład to ćwierćnuta (= akcent na pierwszej z trioli), dwie ósemki (= akcent na pierwszej i trzeciej z trioli), pauza i ósemka (= akcent na trzeciej z trioli) oraz ćwierćnuta (= akcent na pierwszej z trioli).
Przykład piąty to ćwierćnuta (= akcent na pierwszej z trioli), ćwierćnuta (= akcent na pierwszej z trioli), dwie ósemki (= akcent na pierwszej i trzeciej z trioli), pauza i ósemka (= akcent na trzeciej z trioli).
Jeśli potrzebujesz więcej tego typu wzorów rytmicznych, odsyłam do wspomnianej już książki „Syncopation”, gdzie od strony 33 każdy z przykładów może być rozgrywany w ten sposób.
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.