Drumset Academy - Przejścia z wykorzystaniem twina

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 01.04.2019

Nadeszła pora na ćwiczenia, które będą pomocne w budowaniu przejść z wykorzystaniem podwójnej stopy.

Można je także ogrywać na jednej stopie, jednakże w tym przypadku maksymalne tempa, w których będziemy mogli je zagrać, będą mniejsze. Grając na pojedynczej stopie, sugeruję dodać ćwierćnutowy hi-hat, grany lewą nogą, co wzmocni koordynację.

Rozpocznijmy od poznania alfabetu. Na potrzeby zbudowania pewnego rodzaju koncepcji, wykorzystamy trzy figury szesnastkowe. Każda z nich grana jest naprzemiennie i kończy się dwoma szesnastkami, granymi kolejno prawą i lewą stopą (lub dwójką graną na pojedynczym pedale).

Figura A to sześć szesnastek, granych rękoma i zakończonych dwoma stopkami. Uzyskujemy osiem dźwięków.

FIGURA A

Proponuję zapoznać się z tą figurą, grając ją w zapętleniu na werblu a następnie na całym zestawie. Bardzo ważne jest, aby niezależnie od obranego tempa uzyskać równy ciąg dźwięków oraz odpowiednio dobrać dynamikę bębna basowego do warstwy granej rękoma.

Figura B to cztery szesnastki plus dwie stopy na końcu. Uzyskujemy sześć dźwięków.

FIGURA B

Rozegrajmy ją sobie w zapętleniu w celu opanowania koordynacji oraz uzyskania odpowiedniego „płynięcia” figury.

Figura C to dwie szesnastki, grane rękoma plus dwie stopy na końcu. Uzyskujemy cztery dźwięki.

FIGURA C

Po zapoznaniu się z alfabetem (litery A, B i C) zbudujemy za ich pomocą jednotaktowe przejścia, w których wykorzystamy połączenie dwóch odmiennych figur. Pozostałą przestrzeń w takcie wypełnimy jedynkami, granymi naprzemiennie rękoma. Ćwiczymy je najpierw jako jednorazowy przebieg, zakończony akcentem crasha ze stopą, a następnie jako przejście w 8 takcie frazy.

Ćwiczenie 1 to połączenie figur A + B. Osiem plus sześć daje nam czternaście szesnastek, więc uzupełniamy takt dwoma szesnastkami rąk. Oto przykład z wykorzystaniem werbla oraz wariant z wykorzystaniem tomów. Można oczywiście wymyślać własne wersje tego przejścia z dowolną orkiestracją na tomach.

ĆWICZENIE 1

Kolejną kombinacją będzie odwrotność poprzedniej czyli B + A, czyli najpierw sześć, a potem osiem dźwięków. Kończymy podobnie, jak w poprzednim ćwiczeniu, dodając dwie szesnastki rękoma.

ĆWICZENIE 2

Ćwiczenie 3 to połączenie figur A + C czyli osiem i cztery dźwięki. Dodajemy cztery szesnastki, aby wszystko zamknęło nam się w jednym takcie.

ĆWICZENIE 3

Odwrotnością jest kombinacja C + A czyli cztery plus osiem czyli ćwiczenie 4.

ĆWICZENIE 4

W kolejnych dwóch kombinacjach będziemy uzupełniać takt sześcioma szesnastkami. Pierwsza z nich to połączenie figur B + C, czyli sześć i cztery dźwięki, czyli ćwiczenie 5.

ĆWICZENIE 5

I na koniec odwrotność, czyli figury C + B, czyli cztery plus sześć dźwięków.

Graj przejścia w ósmym takcie frazy. Zwracaj uwagę na dynamikę, aby stopy nie były za głośne. Dbaj o zazębianie się dźwięków rąk i nóg, tak, aby tworzyły jednolity ciąg.

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.