Piotr Pniak - KreAktywnie - Metrum 11/8
KreAktywnie
Dodano: 16.05.2016
W dzisiejszym odcinku proponuję podjąć kolejne wyzwanie i wykonać kilka ćwiczeń w metrum 11/8.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Inspiracją dla napisania tych przykładów był dla mnie takt, zawarty w metrum 5/8 i jego rozszerzenie o ósemkę, a zatem 6/8. Takt rozszerzony można również potraktować jako 3 / 4 i tak go interpretuję. Połączenie tych rytmów daje efekt w postaci taktu 11/8.
W taki właśnie sposób możemy budować wiele innych rytmów.
Przypomnę użytą przeze mnie metodę, zachowując kolejność w punktach:
1. Komponowanie rytmu.
2. Rozszerzenie lub zawężenie ilości dźwięków.
3. Zestawienie powyższych.
4. Zastosowanie, co niniejszym artykułem i nagraniem dla magazynu Perkusista czynię.
Ta prosta forma kreatywności jest szalenie skuteczna w poszukiwaniu nowych obszarów rytmicznych, które pozwolą rozwijać nasze umiejętności gry na instrumencie, a jej zastosowanie w pracy zespołowej może zaowocować powstaniem oryginalnych fraz i przynieść wiele przyjemności.
Proponuję przyjrzeć się ćwiczeniom:
Legenda
Ćwiczenie 1
To zestawienie taktów, utrzymanych w metrum 5/8 i 6/8. Przykład ten wykonałem dodając ósemkowe ostinato na hi-hacie. Można je następnie wykonać, pomijając hi-hat, co będzie wymagało świadomego liczenia ósemek. Pozwoli to na precyzyjne wykonanie partii bębna basowego i werbla. Warto zacząć przygodę z nowym materiałem od zastosowania tempa wolnego i niezbyt wysokiej dynamiki, by kontrolować puls i uzyskać miękkie, akustyczne brzmienie.
Ćwiczenie 2
Krótka faktura rytmiczna przeznaczona jest do zestawienia z rytmem podstawowym dzisiejszego odcinka. Zagrałem ją na roto-tomie i dodatkowym hi-hacie w wersji single.
Ćwiczenie 3
Stanowi złożenie obu warstw rytmicznych w jedną zgrabną całość. W tym celu należy pamiętać o dodatkowym rozluźnieniu mięśni, by uzyskanie swobody gry i jakość dźwięku były zadowalające.
Ćwiczenie 4
Fraza złożona z trzech dźwięków, zagranych kolejno na floor-tomie, hi-hacie i roto-tomie. Tu warto zwrócić uwagę na prawidłowe przemieszczanie się prawej ręki. Ustawienie instrumentów będzie wymagało naszego dostosowania się do sytuacji. Być może ruchy koliste będą pomocne w przykładach, zawierających więcej niż dwa dźwięki. Ponadto warto delikatnie zróżnicować dźwięk grany na floor-tomie. By instrument ten zabrzmiał odpowiednio głęboko, wymaga innego podejścia niż roto-tom czy hi-hat.
Ćwiczenie 5
W tym przykładzie rytm podstawowy i faktura trzydźwiękowa zostają splecione w jedną całość. Warto pamiętać o ustalonym przez nas sposobie przemieszczania się prawej ręki oraz wolnym tempie i łagodnym dźwięku.
Ćwiczenie 6
Dłuższa fraza zagrana na floor-tomie, hi-hacie i roto-tomach zawiera 6 dźwięków. Dźwięk grany na floor-tomie warto lekko podkreślić nadając głębszy ton. Można też podzielić sześć dźwięków na dwie grupy po trzy ósemki i akcentować każdą pierwszą nutę w grupie. Liczenie z akcentowaniem będzie pomocne: RAZ dwa trzy RAZ dwa trzy
Ćwiczenie 7
Czy wykonanie rytmów w metrum 11/8 i 6/8 jest możliwe przez jedną osobę i w tym samym czasie? To ćwiczenie jest odpowiedzią.
Ćwiczenie 8
W tym przykładzie prawa ręka wykonuje jedynie pięć uderzeń. Polecam lekkie akcentowanie dźwięku na floor-tomie.
Ćwiczenie 9
Zestawienie rytmów w metrum 5/8 i 11/8. Wszystkie powyższe ćwiczenia można wykonać wykorzystując dowolne instrumentarium akustyczne lub elektroniczne lub ich połączenie.
Praca domowa - zadanie dodatkowe:
Znaleźć instrumentarium np. instrumenty perkusyjne lub ich zestawienie z elektronicznymi (lub innymi, jak np. sample i efekty), które pozwoli uzyskać ciekawy muzycznie rezultat wykonania powyższych ćwiczeń.
Lekcja ukazała się w numerze luty 2016
W taki właśnie sposób możemy budować wiele innych rytmów.
Przypomnę użytą przeze mnie metodę, zachowując kolejność w punktach:
1. Komponowanie rytmu.
2. Rozszerzenie lub zawężenie ilości dźwięków.
3. Zestawienie powyższych.
4. Zastosowanie, co niniejszym artykułem i nagraniem dla magazynu Perkusista czynię.
Ta prosta forma kreatywności jest szalenie skuteczna w poszukiwaniu nowych obszarów rytmicznych, które pozwolą rozwijać nasze umiejętności gry na instrumencie, a jej zastosowanie w pracy zespołowej może zaowocować powstaniem oryginalnych fraz i przynieść wiele przyjemności.
Proponuję przyjrzeć się ćwiczeniom:
Legenda
Ćwiczenie 1
To zestawienie taktów, utrzymanych w metrum 5/8 i 6/8. Przykład ten wykonałem dodając ósemkowe ostinato na hi-hacie. Można je następnie wykonać, pomijając hi-hat, co będzie wymagało świadomego liczenia ósemek. Pozwoli to na precyzyjne wykonanie partii bębna basowego i werbla. Warto zacząć przygodę z nowym materiałem od zastosowania tempa wolnego i niezbyt wysokiej dynamiki, by kontrolować puls i uzyskać miękkie, akustyczne brzmienie.
Ćwiczenie 2
Krótka faktura rytmiczna przeznaczona jest do zestawienia z rytmem podstawowym dzisiejszego odcinka. Zagrałem ją na roto-tomie i dodatkowym hi-hacie w wersji single.
Ćwiczenie 3
Stanowi złożenie obu warstw rytmicznych w jedną zgrabną całość. W tym celu należy pamiętać o dodatkowym rozluźnieniu mięśni, by uzyskanie swobody gry i jakość dźwięku były zadowalające.
Ćwiczenie 4
Fraza złożona z trzech dźwięków, zagranych kolejno na floor-tomie, hi-hacie i roto-tomie. Tu warto zwrócić uwagę na prawidłowe przemieszczanie się prawej ręki. Ustawienie instrumentów będzie wymagało naszego dostosowania się do sytuacji. Być może ruchy koliste będą pomocne w przykładach, zawierających więcej niż dwa dźwięki. Ponadto warto delikatnie zróżnicować dźwięk grany na floor-tomie. By instrument ten zabrzmiał odpowiednio głęboko, wymaga innego podejścia niż roto-tom czy hi-hat.
Ćwiczenie 5
W tym przykładzie rytm podstawowy i faktura trzydźwiękowa zostają splecione w jedną całość. Warto pamiętać o ustalonym przez nas sposobie przemieszczania się prawej ręki oraz wolnym tempie i łagodnym dźwięku.
Ćwiczenie 6
Dłuższa fraza zagrana na floor-tomie, hi-hacie i roto-tomach zawiera 6 dźwięków. Dźwięk grany na floor-tomie warto lekko podkreślić nadając głębszy ton. Można też podzielić sześć dźwięków na dwie grupy po trzy ósemki i akcentować każdą pierwszą nutę w grupie. Liczenie z akcentowaniem będzie pomocne: RAZ dwa trzy RAZ dwa trzy
Ćwiczenie 7
Czy wykonanie rytmów w metrum 11/8 i 6/8 jest możliwe przez jedną osobę i w tym samym czasie? To ćwiczenie jest odpowiedzią.
Ćwiczenie 8
W tym przykładzie prawa ręka wykonuje jedynie pięć uderzeń. Polecam lekkie akcentowanie dźwięku na floor-tomie.
Ćwiczenie 9
Zestawienie rytmów w metrum 5/8 i 11/8. Wszystkie powyższe ćwiczenia można wykonać wykorzystując dowolne instrumentarium akustyczne lub elektroniczne lub ich połączenie.
Praca domowa - zadanie dodatkowe:
Znaleźć instrumentarium np. instrumenty perkusyjne lub ich zestawienie z elektronicznymi (lub innymi, jak np. sample i efekty), które pozwoli uzyskać ciekawy muzycznie rezultat wykonania powyższych ćwiczeń.
Lekcja ukazała się w numerze luty 2016
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…