Nietaktownie z Wojtkiem Deręgowskim: Grooviące przejścia

Dodano: 27.07.2020

W moim podejściu do groovu najważniejszym elementem jest backbeat, a więc mocne akcenty na werblu, przypadające na 2 i 4, nadające kształt beatowi oraz spajające cały zespół.

Z taką rytmiką spotykamy się w najpopularniejszych i najczęściej występujących groovach w muzyce rozrywkowej. W końcu nie bez powodu na koncertach klaszczemy na 2 i 4…

Jako perkusiści musimy mieć świadomość, jak ważna jest precyzja i feeling, związany z groovem. W poniższych zagadnieniach skupię się jednak na przeciwnym biegunie gry na perkusji – przejściach. Jak dopasować przejście do groovu? Jak podtrzymać jego drive? Jak wkleić się w stylistykę oraz zagrać ciekawy drum fill, nie przeszkadzając tym samym muzyce?

Na powyższe dylematy jednym z rozwiązań jest wplecenie backbeatu w przejście. Cokolwiek w nim nie zagramy, akcent na werblu na 2 i 4 zawsze musi się tam znaleźć, dzięki czemu mamy wrażenie większej spójności z groovem. W kilku krokach przedstawię, jak rozwinąć temat od prostego przejścia do swobodnej improwizacji w jego obrębie.

Na początek w przykładowym ósemkowym groovie gramy proste półtaktowe przejście, a całą frazę zamykamy w dwutaktowej pętli.

Ten artykuł przeczytasz jedynie w ramach pełnego dostępu cyfrowego. Dołącz do grona naszych czytelników i korzystaj z pełnej zawartości serwisu!
Perkusista - online
Promocja! Miesiąc za "piątaka"
Quiz - MORE REMO
1 / 12
Jak nazywają się naciągi do cichego grania?
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"