Open Minded Drumming - Wypełnienia z wykorzystaniem kombinacji z floor tomem i werblem
W tej odsłonie naszego mini kursu, skupimy się na kolejnych propozycjach grania „Fills”, bazujących na kombinacjach z wykorzystaniem uderzeń naprzemiennych.
Tym razem dowiemy się więcej na temat ważnych ćwiczeń technicznych z tymi uderzeniami. Popracujemy nad balansem obu rąk oraz zastosujemy te ćwiczenia do stworzenia całkiem fajnych fill’ów. Wykorzystamy również kwintole, które w gruncie rzeczy mogą się wydawać prostsze niż sądzimy.
Ćwiczenie 1:
Najpierw przyjrzyjmy się ćwiczeniom od A do F. Na początek spróbujmy grać je na werblu lub padzie. Przypominam, że nutki nad linią gramy prawą, a te pod linią lewą ręką. Koniecznie trzymajmy się wyłącznie uderzeń naprzemiennych. Upewnijmy się, że ćwiczenie wykonujemy poprawnie rytmicznie oraz precyzyjnie. Nie ma potrzeby szybkiego grania. Skupmy się nad rozluźnionym ruchem oraz zbalansowanym dźwiękiem pomiędzy rękami. Nogą w tym czasie grajmy ćwierćnuty np. na hi-hacie.
Ćwiczenie 2:
Na tym etapie zastąpmy szesnastkowe kombinacje jedynek uderzeniami stopą oraz na floor tomie. W tej serii ćwiczeń na zestawie kombinacje uderzeń pozostaną bez zmian. Lewa kolumna reprezentuje dosłowną aplikację kombinacji rąk na zestawie. Prawa kolumna pokazuje alternatywny sposób interpretacji tzw. „uncollapsed”, czyli rozciągnięty, nadający nutkom taki sam dystans między sobą.
Łączenie tych dwóch sposobów pozwoli wykreować ciekawe koncepcje fillów z rytmiczną modulacją oraz stałą orkiestracją uderzeń. W ćwiczeniu „D” będziemy nawet poruszać się pomiędzy kwintolami a standardowymi szesnastkami, co również pokaże sposoby łączenia różnych aspektów rytmicznych bez ograniczania się do grania osobno, tylko w pulsie kwintol lub szesnastek. Nie bój się kwintol. Może nawet nie myśl o nich, a jedynie wyrównaj odległości między uderzeniami, a najprawdopodobniej otrzymasz zamierzone rezultaty.
Połączenie dwóch kolumn pozwoli stworzyć całkiem ciekawe fill’e w takcie na 4/4.
OD SZYMONA:
Pracując m.in. nad ćwiczeniami o takim charakterze doszedłem do wniosku, że budowa swojej pewności siebie podczas gry nie wynika jedynie z techniki, szybkości, dynamiki czy znajomości wielu rytmów. Zauważam, że umiejętność gry w danym pulsie jest oczywiście bardzo ważna, ale możliwość swobodnego poruszania się pomiędzy rytmami jest dodatkowym narzędziem, które pozwala na swobodną ekspresję. Wszystko sprowadza się do indywidualnych eksperymentów, zatem zapraszam i życzę owocnej pracy.
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na twój kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Szymon Fortuna i Claus Hessler
Materiały video dostępne na stronie: https://media.avt.pl