Wyzwanie na granie cz.2

Wyzwanie na granie
Dodano: 02.09.2015

W tym dziale nauczyciele Drum Academy będą publikować krótkie ćwiczenia. Jeśli któreś cię zainspiruje, podejmij wyzwanie! Daj się poznać, pokaż swoje efekty, ty też możesz być inspiracją dla innych.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Pulling out Doubles


W ostatnim odcinku przedstawiałem ćwiczenie rozwijające palce. Czas pomówić o kolejnym istotnym motorze ręki - nadgarstku. Oczywiście istnieje mnóstwo dobrych ćwiczeń na tę część kończyny, natomiast tym razem chciałbym skupić się na konkretnym aspekcie, nazwijmy go "wyciąganiem". Mam na myśli pełny ruch nadgarstka, poprzedzony cichym uderzeniem (ghost note) z tej samej ręki. Na dobry początek polecam nieco niewygodny rudiment - Inverted Flam Tap.

Pierwsze ćwiczenie to odwrócone dwójki (inverted doubles), zakończone pojedynczym paradiddlem, po którym następuje zmiana ręki prowadzącej. Kolejne wprawki opierają się na podobnym założeniu, tylko w triolowym podziale.

Prezentowane ćwiczenia nie tylko umocnią nadgarstek, ale mają również szerokie wykorzystanie w grze na bębnach, szczególnie przydają się w graniu rytmów funkowych lub breakbeat’owych. A skoro o zestawie mowa, polecam spróbować grania nut, akcentowanych rimshotem. Na koniec drobna uwaga: postaraj się, aby ghost note przed akcentem był w podobnej dynamice, co pozostałe nieakcentowane nuty. Powodzenia!

Rafał Dutkiewicz - Absolwent nowojorskiej uczelni Drummers Collective. Nauczyciel w szkole Drum Academy. Laureat konkursu Drum Fest w Opolu 2013. Współpracował z takimi artystami, jak: SKALPEL, Wojtek Mazolewski Quintet, Paulina Przybysz i wielu innych. Współtworzy skład Sonar Soul, grający muzykę elektroniczną na żywo. Uczy w Drum Academy Warszawa od 2013 roku.



KRZYWE BITY część 2


Flamy to chyba moja ulubiona rodzina rudimentów. Za pomocą flamów możemy w łatwy sposób "utłuścić" przejścia i akcenty, a także budować interesujące rytmicznie i brzmieniowo figury. Jeżeli jednak spojrzymy na flam jak na koncepcję brzmieniową, a nie jak na ćwiczenie manualne, to okaże się, że możemy go wykorzystać jeszcze na kilka sposobów. Idea flamów jest prosta - uderzenie z przednutką. W klasycznym pojęciu, uderzenie główne jest zagrane w określonym miejscu ("w tajmie"), a przednuta jest nieokreślona czasowo i cichsza od uderzenia głównego. Spróbujmy nagiąć tę koncepcję i zagrać następujące ćwiczenie:


Przenieśmy teraz ręce na hi-hat i werbel. Rozważmy teraz oba takty:


W przypadku flamów na prawą rękę (pierwszy takt) sprawa jest prosta - werbel będzie przednutką. Zagrajmy go jednak nie jako cichy ozdobnik, a jak normalne, głośne uderzenie. Osiągamy tym samym efekt lekko wyprzedzonego werbla przy zachowaniu stabilnego, ósemkowego hi-hatu. Przy flamie na lewą rękę (drugi takt) zależy nam, żeby hi-hat pozostał ,,równy" i ósemkowy, dlatego uderzenie, które powinno być przednutką wcelujmy w punkt i zagrajmy z naturalną dla hi-hatu dynamiką. Werbel również gramy z naturalną dynamiką. Taki flam jest jedną z metod osiągnięcia luźnego feelingu i ,,opóźnionego" werbla, charakterystycznego dla wielu nagrań hip-hopowych, soulowych, a nawet popowych (zabieg ten wykorzystywał m.in. Jeff Porcaro).

Spróbujmy teraz zagrać kilka prostych rytmów, wykorzystując takie ,,wyprzedzone" i ,,opóźnione" werble. Hi-hat musi pozostać stabilnie ósemkowy. Zacznijmy też od klasycznych, dość ciasnych flamów - nie chcemy, żeby werbel był przesunięty o szesnastkę w jedną albo drugą stronę, tylko żeby był minimalnie za wcześnie albo za późno. Efekt będzie subtelny, ale zdecydowanie odczuwalny. Jest to bardzo dobry i bezbolesny sposób, aby zacząć pracować nad szczegółami dotyczącymi feelingu w groovach.

Uwaga: cała lekcja napisana jest z punktu widzenia zestawu ustawionego praworęcznie. Leworęczni oczywiście będą prowadzić ósemki lewą ręką.
Obowiązkowe słuchanie:
DJ Shadow - Endtroducing
Madlib - Shades of Blue



Mateusz Modrzejewski - Na stałe gra w Michał Milczarek Trio, zespole Majki Jeżowskiej oraz z raperem Marcinem "Ńemym" Niemczykiem. Prowadzi własne trio "taktoprawda", z którym współpracują m.in. Pablopavo i Dorota Miśkiewicz. Występował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Marią Sadowską, Ras Lutą, Izabelą Trojanowską, Krzysztofem "K.A.S.A." Kasowskim, Sławkiem Uniatowskim. W 2010 r. wygrał konkurs organizowany przez Mike’a Johnstona i "Modern Drummer" na najlepszą interpretację liniowej zagrywki. W 2012 r. zajął I miejsce w konkursie gry na zestawie perkusyjnym na Drum Fest w Opolu. Nauczyciel w warszawskiej siedzibie Drum Academy.

Wersji wideo przedstawionych ćwiczeń szukajcie na stronie www.drumacademy.pl
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.