IV Polskie Nagrody Perkusyjne 2018 - Wyniki
Oczywistym celem Polskich Nagród Perkusyjnych jest propagowanie świata perkusji i rozwój środowiska perkusyjnego w Polsce. Nagrody mają kierować uwagę na poszczególne wydarzenia, miejsca i osoby, związane ze wspaniałą sztuką muzykowania za bębnami.
Nagrody w symboliczny sposób doceniają wysiłek osób związanych z naszą sceną perkusyjną. Dla wszystkich wygranych i nominowanych powinny być motywacją do dalszych działań, a dla tych, co poczuli się pominięci, powinny być dawką zdrowej złości, dającej napęd do dalszych rozwojowych działań. Obserwujemy dokładnie, co się dzieje wokół i z pewnością efekty aktywności będą miały przełożenie w kolejnej edycji tego plebiscytu, gdzie pamiętajmy – głosują wszyscy fani perkusji. Nagrody pełnią także praktyczną rolę dla wszystkich zaangażowanych w polski rynek perkusyjny. Szczególnie firmy i instytucje mają dobry materiał do analizowania i wyciągania wniosków, ponieważ w wynikach można doczytać się wielu zależności w wielu dziedzinach. Nagrody zwracają także uwagę na problemy polskie, czego bezpośrednim wyrazem jest niechlubna Antynagroda.
W tegorocznej edycji wprowadziliśmy nieco inny sposób głosowania, przez co system sprawniej reagował na tych wytrwałych, codziennie głosujących, chociaż uznawaliśmy to także za istotny przejaw zaangażowania i oddania dla swoich faworytów. Zasięg czasowy obejmuje pierwszą połowę roku 2018 i sięga wstecz do sierpnia zeszłego roku.
Nominacje są zawsze decyzją bardzo trudną i możliwe, że w przyszłym roku pojawią się drobne korekty z racji bardzo wąskiej specjalizacji, jaką jest perkusja, przez co w wielu teoretycznie oczywistych kategoriach nie mamy większego ruchu na przestrzeni kolejnych edycji. Nie ukrywajmy jednak, że jest to także wyraz pewnych dominacji i wyników działań na rynku, ale interpretację pozostawmy już każdemu z osobna.
Nadzieja perkusyjna
Wiktoria Jakubowska
Grzegorz Pałka
Olaf Rykała
Była to jedna z gorętszych kategorii i różnice między poszczególnymi nominowanymi były niewielkie. Dodajmy, że stawkę uzupełniali wspaniali perkusiści grupy Beats Beasts oraz perkusistka zespołu Zouzy Karolina Synowiec. Wiktoria Jakubowska aktywnie pracuje za bębnami i niewątpliwie jest wielkim talentem, który - mamy nadzieję – rozwinie się i sięgnie poza granice kraju!
Foto: profil Fb Artystki
Najciekawszy nowy sprzęt dostępny w Polsce
Zildjian Sweet
Remo Colortone
Sabian FRX
Trzeba przyznać, że producenci nie rozpieszczali nas niczym spektakularnym. W dużej mierze mieliśmy uzupełnianie dotychczasowych katalogów. Nowe K Sweet wyróżniały się na tym tle. Wykonanie i brzmienie blach jest przykładem siły marki Zildjian. Remo wygląda atrakcyjnie, a Sabian mądrze wykorzystał sztukę drobnego dziurkowania blach. Stawkę uzupełniał moduł Yamaha EAD 10 oraz werble akrylowe PDP, sygnowane przez Chada Smitha.
Perkusista
Cezary Konrad
Bartłomiej Szopix Czerniachowski
Beata Polak
Bardzo trudna kategoria pod kątem nominacji. Jest wielu pracujących w pocie czoła perkusistów, ale ich działania nie są tak mocno odnotowywane przez środowisko bębniarzy. Czarek Konrad łączy jedno z drugim, podobnie Szopix, który wyznacza nową jakość w kwestii prezentowania swojej pracy. Beata Polak została zaproszona na międzynarodowe metalowe sceny, co spotkało się z olbrzymim pozytywnym odzewem.
Foto: Aleksander Ikaniewicz
Perkusjonista
Sławomir Berny
Maciej Giżejewski
Anna Patynek
Ku naszemu miłemu zaskoczeniu była to również gorąca kategoria. Wspólnie z prezentowaną trójką laureatów mieliśmy też wśród nominowanych Wojtka Pęczka i Arkadiusza „Letkiego” Letkiewicza z zespołu Hunter. Wszyscy artyści rewelacyjnie propagują świat perkusjonistów w niemal każdej stylistyce muzycznej. Różnice między miejscami także były niewielkie.
Foto: archiwum Artysty
Osobowość perkusyjna
Maciek Gołyźniak
Krzysztof Dziedzic
Agnieszka Trzeszczak
Maciek Gołyźniak i jego seria warsztatów #TrzebaCwiczyc spotkała się ze świetnym przyjęciem. Bardzo aktywny Krzysiek Dziedzic otworzył nową szkołę i propaguje po całym kraju ideę Natural Grip. Nie da się nie zauważyć działań Agnieszki Trzeszczak, która sumiennie buduje i rozwija doskonałe miejsce aktywności twórczej w Warszawie. Pamiętajmy też o Mariuszu Mocarskim z bębnami elektronicznymi i Szymonie Fortunie z rewelacyjnym Open Minded Camp.
Foto: Mela Muszyńska
Perkusista zagraniczny
Anika Nilles
Jojo Mayer
Dave Weckl
Tutaj przyjęliśmy klucz doboru nominacji na bazie tego, jak zagraniczni perkusiści powiązani byli z polską sceną. Anika odwiedziła nas już kilkukrotnie i jest wspaniałą inspiracją dla wszystkich perkusistów. Jojo Mayer to firma sama w sobie, zawędrował po wrocławskiej wizycie na naszą okładkę. Dave Weckl zagrał u nas świetny koncert, poprzedzony warsztatami. Cieszą liczne głosy na takich bębniarzy, jak Dali Mraz czy Rick Latham.
Foto: Marcin Pawłowski
Najciekawsze polskojęzyczne miejsce w Internecie
Forum Polish Drummers
Kanał Instagram Wojtka Deręgowskiego
Rytm Życia Agnieszki Trzeszczak
Wielkiego zaskoczenia w tej kwestii nie było. Polish Drummers to prawdziwy Hyde Park, niezwykle potrzebny dla całego środowiska perkusyjnego w Polsce. Czasami drażni, ale nie da się nie docenić jego znaczenia. Wojtek rozwinął swój kanał w pełni zasłużenie, po prostu trzeba go odwiedzić i wszystko będzie jasne. Agnieszka Trzeszczak na swoim vlogu stara się inspirować, pomagać i zachęcać do aktywności, nie tylko perkusyjnej.
Sklep perkusyjny
Drumcenter
Pro Drum
Śląskie Centrum Perkusyjne
Wąskie grono sklepów perkusyjnych i drobne roszady między trójką gigantów. DrumCenter przeniosło swoją siedzibę, ale nie zwolniło tempa. Sklep Pro Drum w Warszawie jest bardzo aktywny w social mediach, za to zeszłoroczny laureat, czyli Śląskie Centrum Perkusyjne, to prawdziwy tygrys polskich sklepów perkusyjnych. Zaznaczamy, ze różnica między laureatami ograniczała się do kilku głosów!
Nagranie
Dimmu Borgir „Eonian" (Dariusz Daray Brzozowski)
Jazz Band Młynarski-Masecki „Noc w wielkim mieście" (Jerzy Rogiewicz)
Jacek Królik „Królik" (Wojciech Fedkowicz)
Daray nagrał mocną płytę dla słynnego norweskiego zespołu i ruszył w świat. Zaskakuje, ale przy tym bardzo cieszy duże uznanie dla pracy Jerzego Rogiewicza na płycie innego świetnego perkusisty. Wspaniałe brzmienie i praca bębnów! Cóż Jacek Królik by począł bez świetnej pracy Wojtka Fedkowicza? Posłuchajmy sobie jeszcze płyty RGG City Of Gardens z Krzysztofem Gradziukiem oraz bębnienia… gitarzysty Apostolisa Anthimosa na płycie Parallel Worlds.
Dystrybutor sprzętu
Meinl Distribution
Gewa Drums
Silesia Music Center
Bardzo drażliwy temat dla tej mało widocznej dla większości perkusistów strony naszego świata. Meinl od lat idzie jak czołg i nie ma co się dziwić, że dostarcza perkusistom nie tylko sprzętu, wsparcia, ale też masę rozrywki. Gewa jednak zaczyna coraz bardziej deptać Meinlowi po piętach. Cieszy uznanie dla Silesii - w stu procentach polskiego dystrybutora - jednak powoli na rynku rośnie kolejna wielka siła zza zachodniej granicy.
Szkoła perkusyjna
Drum School (Łodź)
Drum Academy (Warszawa)
Strefa Perkusistów (Olsztyn)
Wspaniała kategoria, która zaraz po Nadziejach miała najmniejsze różnice wśród wszystkich nominowanych. Tym razem pierwsze miejsce dla łódzkiej Drum School, która zawsze była gdzieś za plecami Drumset Academy i Drumset Pro School. Na pudło wraca pierwszy laureat w historii Nagród, czyli warszawskie Drum Academy. Nowym punktem na mapie perkusyjnego nauczania jest Strefa Perkusistów. Warmia i Mazury zaczynają się fajnie rozwijać!
Wydarzenie perkusyjne
Nowy sklep Pro Drum w Krakowie
Weekend Drumfest (Kollias, Schack, Miller, Daray)
Seria koncertów King Crimson z trzema perkusistami
Dzieje się u nas bardzo dużo, czego może nie widać dobrze po nominacjach, ale musieliśmy zawęzić tę kategorię do tych najbardziej spektakularnych wydarzeń, ponieważ w innym przypadku byłaby bardzo długa lista nominacji. Pro Drum jako pierwszy w Polsce staje się siecią sklepów perkusyjnych. Weekendy Drumfest to zawsze dużo bębnienia i emocji. Podoba nam się duże uznanie dla trasy King Crimson, gdzie Gavin Harrison z kolegami powalili na kolana.
Nagroda specjalna
Włodzimierz „Vlodi” Tafel
W tym roku chcielibyśmy wyróżnić naszą specjalną nagrodą postać niezwykłą, niezłomną. Vlodi Tafel jest profesjonalnym bębniarzem, który zawodowo gra na bębnach pomimo braku nogi. Vlodi współpracował lub współpracuje z takimi artystami, jak Róże Europy, Zbigniew Wodecki, Krzysztof Wałecki, Marek Kościkiewicz, Anita Lipnicka, Robert Chojnacki, Patrycja Markowska, Stanisław Sojka oraz wieloma innymi w przeróżnych projektach studyjnych, telewizyjnych, koncertowych, teatralnych, nie tylko na scenach Polski. Jest przykładem wielkiej determinacji i zaangażowania w swoją pasję. Udowadnia, że można profesjonalnie zajmować się grą na perkusji pomimo wielkich przeszkód. Nie należy się poddawać i przestawać wierzyć w to, co się kocha robić. Chylimy czoła i polecamy postać Vlodiego, który również aktywnie zajmuje się edukacją.
Antynagroda
Duża ilość niekompetentnych samozwańczych nauczycieli
Rozwój sceny perkusyjnej to, niestety, także zwiększone ryzyko pojawienia się elementów negatywnych, które staramy się piętnować i eliminować. Dotyczy to mocno szarlatanów nauczania, na których jesteśmy bardzo uczuleni. Wielu osobom wydaje się, że nauczanie gry jest czymś prostym, wystarczy obejrzeć kilka filmów na YouTube, opanować kilka paradidli w średnim stopniu i do dzieła! Nic bardziej mylnego, a zjawisko jest tym bardziej niebezpieczne, że dotyczy to początkujących lub bardzo młodych ludzi, którzy wciągają wszelkie informacje jak gąbka i ciężko w przyszłości będzie im się przestawić na właściwe tory. Poza tym mamy naprawdę silną grupę kompletnych nauczycieli i szkół perkusyjnych, którzy dostają rykoszetem przez domorosłych profesorów.