Drumset Academy - Kreatywne wypełnienia
Drumset Academy
Dodano: 07.09.2015
W kolejnej części cyklu "Drumset Academy" przedstawię wam oryginalny sposób budowania wypełnień.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Wypełnienia są "wizytówką" każdego perkusisty i powinniśmy w sposób szczególny dopracowywać i rozwijać umiejętność ich konstruowania, wykonywania i ozdabiania. Duże znaczenie ma tutaj także nasza kreatywność oraz zdolność ciekawej "orkiestracji" wypełnień, czyli umiejętnego, muzycznego rozłożenia dźwięków na zestawie.
Poniższe przykłady, aby dobrze brzmiały i były wygodne w graniu, muszą być wykonywane zgodnie z rozpisanym "sticking’iem" (czyli "opałkowaniem", kolejnością rąk). Niektóre z nich mogą początkowo wydawać się dziwne m.in. dlatego, że rozpoczynają się od lewej ręki, ale z czasem staną się bardzo komfortowe.
Wypełnienia zbudujemy za pomocą ośmiu szesnastek, będą więc trwały pół taktu. W pierwszym przykładzie akcentowana jest pierwsza nuta, w drugim druga, w następnym trzecia itd. Najlepiej ćwiczyć je we frazie czterotaktowej.
Wprowadzimy teraz pewne zasady, które zdefiniują nasz "sticking" oraz sprawią, że będziemy mogli zagrać mniej schematycznie:
1. Akcenty gramy zawsze prawą ręką na tomach.
2. Na werblu gramy tylko duszki i tylko lewą ręką.
a. Jeśli to możliwe, gramy dwa duszki przed akcentem. (w pierwszym przykładzie nie ma nut przed akcentem, w przykładzie nr 2 zmieści się tylko jeden duszek).
b. Jeśli to możliwe, gramy dwa duszki po akcencie (w przykł. 7 zmieści się tylko jeden duszek, w przykł. 8 akcent jest na ostatniej nucie).
3. Pozostałe uderzenia gramy naprzemiennie na tomach.
4. Jeżeli zakończenie wypełnienia na crash’u wypada na lewą rękę, zastępujemy ostatnią nutę bębnem basowym, aby crash był zagrany prawą ręką (przykł. 1, 3, 5).
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Poniższe przykłady, aby dobrze brzmiały i były wygodne w graniu, muszą być wykonywane zgodnie z rozpisanym "sticking’iem" (czyli "opałkowaniem", kolejnością rąk). Niektóre z nich mogą początkowo wydawać się dziwne m.in. dlatego, że rozpoczynają się od lewej ręki, ale z czasem staną się bardzo komfortowe.
Wypełnienia zbudujemy za pomocą ośmiu szesnastek, będą więc trwały pół taktu. W pierwszym przykładzie akcentowana jest pierwsza nuta, w drugim druga, w następnym trzecia itd. Najlepiej ćwiczyć je we frazie czterotaktowej.
Wprowadzimy teraz pewne zasady, które zdefiniują nasz "sticking" oraz sprawią, że będziemy mogli zagrać mniej schematycznie:
1. Akcenty gramy zawsze prawą ręką na tomach.
2. Na werblu gramy tylko duszki i tylko lewą ręką.
a. Jeśli to możliwe, gramy dwa duszki przed akcentem. (w pierwszym przykładzie nie ma nut przed akcentem, w przykładzie nr 2 zmieści się tylko jeden duszek).
b. Jeśli to możliwe, gramy dwa duszki po akcencie (w przykł. 7 zmieści się tylko jeden duszek, w przykł. 8 akcent jest na ostatniej nucie).
3. Pozostałe uderzenia gramy naprzemiennie na tomach.
4. Jeżeli zakończenie wypełnienia na crash’u wypada na lewą rękę, zastępujemy ostatnią nutę bębnem basowym, aby crash był zagrany prawą ręką (przykł. 1, 3, 5).
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…