Drumset Academy - Grupy trzech nut w rytmach
Drumset Academy
Dodano: 05.12.2016
Witam po wakacjach, które znowu skończyły się za szybko i znienacka.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Wszyscy jesteśmy jeszcze rozleniwieni, ale mam nadzieję, że koncepcja budowania i ćwiczenia rytmów w oparciu o grupy trzech uderzeń, pozwoli odpalić nasze perkusyjne silniki. Temat jest bardzo wdzięczny w graniu i niezwykle inspirujący. Może być wykorzystywany na wielu płaszczyznach. Postaram się zainteresować was patternami, które często ogrywam i rozwijam, ciągle odkrywając ich nowe możliwości.
Zacznijmy od zagrania akcentów co trzy dźwięki. Najbardziej naturalną figurą będzie tutaj triola ósemkowa, w której akcenty wypadają na każdą pierwszą nutę. Pamiętajmy o tym, że jest to doskonałe ćwiczenie werblowe, rozwijające sprawność grania akcentów z obu rąk. Do realizowania akcentów wykorzystuję technikę Moellera.
Zagrajmy teraz dokładnie to samo akcentowanie, ale nie w triolach, tylko w szesnastkach. Następuje zależność 4:3, co oznacza że w grupach czterech dźwięków (czyli w szesnastkach) gramy grupę trzech nut. Jeśli nigdy nie próbowaliście grać w ten sposób, to trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ akcenty grane co trzy szesnastki, niestety, nie wypadają w wygodnych, mocnych częściach taktu, które sygnalizuje nam metronom i które gram nogą na hi-hacie.
Dodajmy do akcentów stopę. Istotna jest precyzja w graniu jednoczesnych dźwięków (unisono). Powinny one być idealnie równo zagrane, bez żadnych rozminięć i przesunięć.
Wyłączymy teraz ręce i zostawimy akcenty stopy. Tworzą one charakterystyczny rytm, wynikający z granych wcześniej akcentów.
Pattern stopy połączmy z hi-hatem ósemkowym oraz werblem akcentowanym na 2 i 4. Poprzez nałożenie się na siebie dwóch struktur rytmicznych otrzymaliśmy ciekawy rytm. Uwaga na jednoczesne dźwięki stopy i werbla na "4". W tym miejscu najczęściej będzie się nam "rozjeżdżał" groove.
Zagrajmy teraz dwutaktowy pattern z wykorzystaniem przesunięć stopy. Sporym wyzwaniem jest utrzymanie równych akcentów stopy, połączonych z rytmem ósemkowym, w strukturze dwóch taktów.
Grupy trzech nut, grane stopą, można także wykorzystać w rytmach ósemkowo-szesnastkowych. Będą one dużo trudniejsze do zagrania, ale ich brzmienie oraz drive, który pojawi się po ich wyćwiczeniu, wynagrodzi poniesiony wysiłek.
Moim absolutnym faworytem jest dwutaktowy motyw, grany z ósemkowo-szesnastkowym ostinatem hi-hatu. Trzeba się przy nim trochę napocić, aby dobrze zabrzmiał, ale jak mówi staropolskie przysłowie: "no pain, no gain".
Jeśli czytasz ten akapit, to najprawdopodobniej przebrnąłeś przez powyższe przykłady. Brawo! Grupowanie trzech nut może być zastosowane w przeróżnych rytmach. Można również za pomocą tego motywu budować przejścia z akcentami co trzy nuty, można akcentować hi-hat lub ride w ten sposób itp. Możliwości są bardzo duże. Nie hamuj swojej kreatywności, bo bez niej będziesz grał mało oryginalnie. Spróbuj zastosować uzyskany pattern w inny sposób, niż ja to zrobiłem. Warto!
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2016
Zacznijmy od zagrania akcentów co trzy dźwięki. Najbardziej naturalną figurą będzie tutaj triola ósemkowa, w której akcenty wypadają na każdą pierwszą nutę. Pamiętajmy o tym, że jest to doskonałe ćwiczenie werblowe, rozwijające sprawność grania akcentów z obu rąk. Do realizowania akcentów wykorzystuję technikę Moellera.
Zagrajmy teraz dokładnie to samo akcentowanie, ale nie w triolach, tylko w szesnastkach. Następuje zależność 4:3, co oznacza że w grupach czterech dźwięków (czyli w szesnastkach) gramy grupę trzech nut. Jeśli nigdy nie próbowaliście grać w ten sposób, to trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ akcenty grane co trzy szesnastki, niestety, nie wypadają w wygodnych, mocnych częściach taktu, które sygnalizuje nam metronom i które gram nogą na hi-hacie.
Dodajmy do akcentów stopę. Istotna jest precyzja w graniu jednoczesnych dźwięków (unisono). Powinny one być idealnie równo zagrane, bez żadnych rozminięć i przesunięć.
Wyłączymy teraz ręce i zostawimy akcenty stopy. Tworzą one charakterystyczny rytm, wynikający z granych wcześniej akcentów.
Pattern stopy połączmy z hi-hatem ósemkowym oraz werblem akcentowanym na 2 i 4. Poprzez nałożenie się na siebie dwóch struktur rytmicznych otrzymaliśmy ciekawy rytm. Uwaga na jednoczesne dźwięki stopy i werbla na "4". W tym miejscu najczęściej będzie się nam "rozjeżdżał" groove.
Zagrajmy teraz dwutaktowy pattern z wykorzystaniem przesunięć stopy. Sporym wyzwaniem jest utrzymanie równych akcentów stopy, połączonych z rytmem ósemkowym, w strukturze dwóch taktów.
Grupy trzech nut, grane stopą, można także wykorzystać w rytmach ósemkowo-szesnastkowych. Będą one dużo trudniejsze do zagrania, ale ich brzmienie oraz drive, który pojawi się po ich wyćwiczeniu, wynagrodzi poniesiony wysiłek.
Moim absolutnym faworytem jest dwutaktowy motyw, grany z ósemkowo-szesnastkowym ostinatem hi-hatu. Trzeba się przy nim trochę napocić, aby dobrze zabrzmiał, ale jak mówi staropolskie przysłowie: "no pain, no gain".
Jeśli czytasz ten akapit, to najprawdopodobniej przebrnąłeś przez powyższe przykłady. Brawo! Grupowanie trzech nut może być zastosowane w przeróżnych rytmach. Można również za pomocą tego motywu budować przejścia z akcentami co trzy nuty, można akcentować hi-hat lub ride w ten sposób itp. Możliwości są bardzo duże. Nie hamuj swojej kreatywności, bo bez niej będziesz grał mało oryginalnie. Spróbuj zastosować uzyskany pattern w inny sposób, niż ja to zrobiłem. Warto!
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2016
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…