Zagraj w to z kobietą - Beata Polak - Odcinek 3
Trzeci odcinek nowej szkoły Beaty Polak, tym razem zajmiemy się przesunięciem akcentu z mocnej części taktu na słabą.
Dziś zajmiemy się przesunięciem akcentu z mocnej części taktu na słabą. Dla przykładu podam 2 rytmy - jeden w takcie na 5/4, a drugi w takcie na 6/8. Charakterystyczne dla obu rytmów będzie przesuwanie akcentu granego na chince, co drugą miarę.W przykładzie 1 - w takcie na 5/4 akcent będzie wypadał na 2-gą i 4-tą miarę, a w takcie drugim - na 1-szą, 3-cią i 5-tą miarę, by znowu zaakcentować "raz". Riff gitarowy jest w takcie nieparzystym na 5/4, ale fraza perkusyjna obejmuje dwa takty 5/4 jako całość, to tak jak byśmy mieli takt na 10/4. W związku z tym, tak naprawdę akcentujemy 2, 4, 6, 8 i 10-tą miarę, uzyskując przysłowiowe granie na "i". W kwestii wykonania - w partii stopy - polecam pierwsze 2 ósemki w takcie, przy powtórce rytmu, czyli po 4 szesnastkach w stopach, zagrać z obu nóg (P,L), gdyż unikniemy w ten sposób osłabienia tej drugiej ósemki.W przykładzie 2 - w takcie na 6/8, w którym grupujemy ósemki po 3, akcent będzie wypadał na 1-szą i 3-cią ósemkę z pierwszej grupy oraz na 2-gą ósemkę z drugiej grupy. Rytm w stopach również staram się rozkładać na obie nogi, by uniknąć słabszych uderzeń.