Blachy Sabian Vault
Sabian to firma, której szerzej perkusistom przedstawiać nie trzeba. To jedna z wiodących i popularniejszych marek w perkusyjnym świecie, która systematycznie proponuje nowe i ciekawe rozwiązania. W bogatej ofercie kanadyjskiego producenta talerze serii Sabian Vault zajmują specjalne miejsce.
Crossover Ride
Sabian Crossover Ride to blacha o wymiarze 21 cali i grubości medium thin. Jej wygląd nasuwa skojarzenia z tradycyjnie, surowo wykończonymi blachami tureckimi. Górna powierzchnia jest tylko częściowo toczona i widoczne są ciemne, surowe pierścienie oraz ślady młotkowania. Dolna powierzchnia jest natomiast w pełni toczona, gdzie również widoczne są regularne ślady młotkowania z wyjątkiem kopułki, która od dołu nie została poddana żadnej obróbce i jest w pełni surowa. Pierwsze wrażenia dźwiękowe po kilku uderzeniach w Crossover Ride to ciemne i bardzo bogate brzmienie, któremu towarzyszy spore rozmycie.
Po dłuższym kontakcie z tą blachą zauważamy jednak, że rozmycie to pozostaje bardzo wyrównane, bez blaszanych i dudniących przydźwięków, niezależnie od gęstości uderzeń. Podobnie rzecz się ma z definicją pałki, która jest bardzo wyraźna i pozostaje na tym samym poziomie, także podczas szybkiego grania. Kopułka ma bardzo zrównoważone brzmienie w stosunku do talerza, nie jest bardzo agresywna i nie wzbudza całej blachy, a dzięki surowemu wykończeniu dolnej powierzchni, ma lekko matowy charakter.
Kolejne zaskakujące spostrzeżenie nastąpiło, gdy potraktowaliśmy talerz jak crash. Tu także brzmienie było bardzo wyrównane, z ładnym ciemnym rozmyciem oraz przyjemnym "piaseczkiem", bez eksplozji przeróżnych alikwotów ani gongowatego charakteru, co często ma miejsce przy tak zastosowanym talerzu ride.
Fierce Hats
Sabian Fierce Hats to talerze stworzone dla doskonałego perkusisty, Jojo Mayera, który ostatnio porusza się przede wszystkim w klimatach typu drum?n?bass, jungle czy acid jazz i do takich muzycznych potrzeb tego muzyka zostały stworzone niniejsze talerze.
Górna blacha Sabian ma grubość medium thin, natomiast dolna medium heavy. Wykończenie obydwu talerzy, zarówno górnej, jak i dolnej powierzchni jest w pełni surowe i doskonale odzwierciedla ich brzmienie. Najkrócej można je określić właśnie jako surowe, suche i dosyć ciemne. Jak na talerz 13-calowy jest on bardzo głośny i ma doskonałą projekcję. Zamknięty brzmi krótko i dosyć ostro, w pełni oddaje wszelkie artykulacyjne niuanse, nawet przy bardzo gęstym i szybkim graniu. Mimo jednak agresywnego charakteru brzmienia jest w tym pewna doza ciepła.
Otwarty traci na ostrości, na pierwszy plan wysuwa się niższe, ciemne i trochę brudne rozmycie, które nie posiada już tak doskonałej projekcji i co w dużym stopniu ogranicza jego zastosowanie, na przykład w rockowych klimatach. Zamknięty nogą brzmi krótko, ostro i sucho. Na pewno przebije się przez resztę instrumentów w każdych warunkach akustycznych, ale w sytuacji, gdy potrzebne jest bardziej subtelne brzmienie, jak podczas grania jazzowych walkingów, będzie z pewnością zbyt agresywny i przez to trudniejszy w kontroli.
Podsumowanie
Talerze Crossover Ride i Fierce Hats to rzeczywiście instrumenty unikalne i specyficzne, co dla jednych będzie zaletą, dla innych wadą. Z pewnością nie można odmówić im bogactwa brzmienia oraz charakteru.
Sabian Crossover Ride to blacha bardzo "wyszukana" i szlachetna, lecz jak sugeruje sama nazwa - dosyć uniwersalna. Doskonale sprawdzi się przede wszystkim w lżejszych gatunkach muzycznych od jazzu, latin i fusion przez funky, reggae i pop, a nawet w rockowych klimatach, gdy bębniarze poszukują w swoim brzmieniu trochę ciemniejszego koloru.
Sabian Fierce Hats natomiast to talerze, które ciężko nazwać uniwersalnymi, lecz nie tego od nich oczekujemy, gdyż zostały stworzone do konkretnych zastosowań i indywidualnych potrzeb Jojo Mayera. Niemniej jednak sprawdzą się one w klimatach pokrewnych do uprawianych przez tego artystę, takich jak fusion czy funky.
{podsumowanie OCENA
Crossover Ride 5,5/6
Fierce Hats 4,5/6}
Zdjęcia Łukasz Rygało