Drumset Academy - Akcenty i dwójki na werblu

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 23.07.2021

Ćwiczenia, które przygotowałem w niniejszej lekcji, pozwalają wyćwiczyć kontrolę dynamiki na trzech poziomach. Film video na dole artykułu. 

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Najgłośniejszy poziom to akcenty. Środkowy to normalne uderzenia naprzemienne. Lekko ciszej od nich powinny być grane dwójki. Wynika to z naturalnego przebiegu uderzeń. Wszystko gramy naprzemiennymi szesnastkami, zdwajając określone nuty. Nie walcz z tym, że dwójki brzmią lekko ciszej. Niektórzy dążą do tego, aby dwójki wyrównały się dynamicznie z jedynkami. Moim zdaniem nie brzmi to dobrze i ma zły wpływ na feeling oraz brzmienie granych motywów. Pozwól dwójkom oddychać. Stworzenie tych subtelnych różnic dynamicznych powoduje, że grana partia nie brzmi topornie.

Ćwiczenia te gramy na padzie lub werblu. Docelowo jednak, będziemy je także wykorzystywać na zestawie, ale tym zajmiemy się w innym artykule.

Budowa każdego z przykładów jest bardzo prosta. Pierwsza grupa, składająca się z czterech szesnastek, będzie zawierać akcent oraz dwójkę. Druga grupa to cztery szesnastki grane jedynkami bez akcentów i bez zdwojeń.

Ćwiczenia gram w trzech tempach: 60, 80 i 100. Sugeruję rozpocząć od wolnego tempa, nawet poniżej 60 lub rozpocząć rozgrywanie ich bardzo wolno, bez metronomu. Każde ćwiczenie graj w określonym tempie przez minimum dwie minuty. Pozwoli to zbudować pamięć mięśniową, poprawi wytrzymałość oraz utrwali motyw.

Sekcja 1

Sekcja pierwsza zawiera trzy ćwiczenia, w których dwójki grane są zawsze na czwartej szesnastce (czyli lewą ręką), natomiast akcent umieszczony jest kolejno na pierwszej, drugiej oraz na trzeciej szesnastce. W nutach zanotowałem hi-hat grany nogą, który grany jest ćwierćnutowo, razem z metronomem. Przy padzie oczywiście nie mamy hi-hatu, ale możemy ćwiczyć koordynację, tupiąc lewą nogą w podłogę.

Sekcja 2

Druga sekcja charakteryzuje się dwójkami granymi na trzeciej szesnastce, a więc wypadają na prawą rękę. Akcenty grane są kolejno, na pierwszej, drugiej oraz czwartej szesnastce.

Sekcja 3

W trzeciej sekcji, dwójki gramy na drugiej szesnastce (lewa ręka), a akcenty na pierwszej, trzeciej lub czwartej szesnastce.

Sekcja 4

Sekcja czwarta to dwójki grane na pierwszej szesnastce, czyli na prawej ręce oraz akcenty kolejno na drugiej, trzeciej oraz czwartej szesnastce.

Dobrym sposobem na urozmaicenie ćwiczeń, jest wykonywanie ich w dwutaktowych przebiegach, tak aby pierwsze dwa takty zagrać z akcentami ale bez dwójek. W kolejnych dwóch taktach dokładamy też dwójki.

 
Piotr Czyja


Piotr Czyja
- instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

QUIZ - Perkusyjny omnibus
1 / 18
Na okładce Perkusisty wystąpiła kiedyś razem trójka wspaniałych polskich perkusistów, byli nimi…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"