Drumset Academy - Akcenty i dwójki na zestawie
W poprzednim artykule prezentowałem ćwiczenia z wykorzystaniem akcentów i dwójek na werblu lub padzie. Zastosujemy teraz te elementy do uatrakcyjnienia rytmów granych naprzemiennie na zestawie.
(na zakończenie lekcji video opisane są wykorzystane w nagraniu nowe talerze Meinl Classics Dual)
Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie przećwiczenie najpierw tamtych wprawek werblowych, dzięki czemu poniższe przykłady będą lepiej wchodzić. Każdy z przykładów składa się z połowy taktu, w której grany jest najprostszy szesnastkowy rytm (oburącz, naprzemiennie). Akcentowana jest pierwsza nuta z każdej grupy czterech szesnastek (pierwszy akcent to hi-hat na raz, drugi to werbel na dwa). W drugiej połowie taktu zastosowano ćwiczenie werblowe, które powoduje dodanie dwójki oraz czasem przesunięcie akcentu na inną nutę. Elementami stałymi są naprzemienne uderzenia rąk, stopa i werbel. Motywy mogą być też wykonywane z wykorzystaniem talerza ride oraz hi-hatu. Każdy przykład prezentuję w filmie grając przez cztery takty na hi-hacie, następnie cztery takty gram prawą ręką na talerzu, a lewą na hi-hacie. Akcenty wypadające na prawą rękę podczas grania na talerzu akcentuję w bella.
Ćwicząc, należy pamiętać o odpowiednim stosunku dynamiki pomiędzy talerzem i hi-hatem. Wsłuchując się w swoją grę, trzeba uważać, aby hi-hat nie był za głośny. Te dwie blachy powinny się ze sobą idealnie miksować. Dwójki na hi-hacie gram na jego brzegu, ponieważ brzmią wtedy bardziej wyraźnie, pełnym i soczystym dźwiękiem. Łatwiej jest je zagrać główką pałki na wierzchu hi-hatu, ale ich brzmienie dla mnie jest najczęściej za delikatne. Brakuje w nim też tego pełnego spektrum dźwięku.
Akcent umieszczony jest na pierwszej nucie, a więc wypada na prawą rękę. Grany więc będzie na brzegu hi-hatu lub na bellu talerza. Dwójka wypada na czwartej nucie, a więc grana będzie lewą ręką na hi-hacie. Dwójka będzie tak grana w pierwszych trzech przykładach.
Dwójka grana jest w tym samym miejscu co w poprzednim przykładzie. Akcent przesunięty jest na drugą szesnastkę, a więc grany będzie lewą ręką na hi-hacie.
W tym przykładzie akcent będzie przesunięty na trzecią szesnastkę, a więc będzie grany prawą ręką na “i” na hi-hacie lub bellu talerza.
Następuje przesunięcie dwójki na trzecią nutę, a więc będzie grana prawą ręką na hi-hacie lub talerzu. Akcent umieszczony jest na pierwszej szesnastce.
Akcent przesunięty jest na drugą szesnastkę w grupie, a więc grany jest bezpośrednio przed dwójką, lewą ręką na hi-hacie.
Jest wiele sposobów na rozgrywanie i wykorzystanie tych przykładów. Proponuję zrobić tak wszystkich dwanaście ćwiczeń z poprzedniego artykułu. Można je rozciągnąć w ten sposób, aby w pierwszym takcie prowadzony był suchy rytm, a dopiero w połowie drugiego taktu wykorzystujemy pattern z dwójkami i akcentami.
Polecam także pograć je w rytmach ósemkowych, wstawiając motyw w połowie drugiego taktu. Można go wtedy zagrać w osi hi-hat, werbel - prawa ręka gra hi-hat oraz back beat werbla, lewa cicho na werblu plus opcjonalne akcenty wynikające z ich przesunięć. Jeśli brzmienie hi-hatu i ghostów werbla będą odpowiednio zmiksowane ze sobą, efekt będzie piorunujący.
Piotr Czyja