Talerze Ufip Bionic Series

Dodano: 30.08.2011
Rodzaj sprzętu: Blachy
W niniejszym teście przyjrzymy się talerzom włoskiego producenta o wdzięcznej nazwie Ufip. Jest to niewielka manufaktura od dziesięcioleci zajmująca się tradycyjnym, ręcznym wytwarzaniem talerzy opartym o własne opatentowane metody.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Talerze Ufip dostępne są na polskim rynku od jakiegoś czasu, ale nie zdążyły one jeszcze poważniej zaistnieć na naszym rodzimym rynku perkusyjnym. Nie ukrywamy, że my również mamy po raz pierwszy styczność z tą marką mimo, że sama nazwa nie jest nam obca. Do testów ze sklepu internetowego i jednocześnie dystrybutora - Prodrum.pl otrzymaliśmy cztery talerze z serii Bionic w zgrabnym firmowym pokrowcu z logiem producenta. Seria ta pochodzi z półki profesjonalnej i wykonana jest całkowicie ręcznie ze stopu B20.

W procesie produkcji wykorzystano zupełnie innowacyjny, opatentowany system odlewania talerzy w obracających się formach, zwany Rotocasting (pozwala to oczyścić z zanieczyszczeń stop, a także umożliwia na uzyskanie odpowiednio równej grubości bella, w stosunku do reszty blachy, co w klasycznych talerzach jest niemal niemożliwe).

Zastosowano tu w zależności od modelu różne wykończenia powierzchni - brilliant i natural z widocznym śladami młotkowania oraz specyficznymi "zaciekami" na bellach poszczególnych talerzy, które pozostały po procesie odlewania. Bionic robią bardzo pozytywne wrażenie wizualne, wykończenie jest bardzo precyzyjne i nie budzące zastrzeżeń. Pozostałości odlewania na kopułkach to znamienna cecha procesu produkcji i choć początkowo wydawało nam się, że jest to efekt niestaranności produkcji, to jest to zabieg celowy i ma on wydatny wpływ na brzmienie, o czym powiemy w dalszej części testu.

Ufip jako docelową stylistykę serii Bionic wskazuje rock, i to w jego cięższych odmianach, oraz metal. Po pierwszym kontakcie z opisywanymi blachami nie nasunęło nam się powyższe stwierdzenie. Od razu zauważyliśmy ich bardzo szeroki zakres dynamiczny i barwowy oraz fakt, że prezentowały się jako bardzo uniwersalne instrumenty. Charakter całego zestawu ogólnie można opisać jako jasny, dynamiczny i ciepły, natomiast odczuwalne były spore różnice barwowe pomiędzy poszczególnymi modelami, oferując naprawdę szerokie spektrum zastosowania.

Hihat


Posiada typową średnicę 14". Górna powierzchnia talerza uderzanego wykończona została na naturalny mat, spodnia zaś wypolerowana na wysoki połysk. W dolnej blaszce, polerowanej w całości na wysoki połysk nawiercono symetrycznie dwa otwory. Hihat jest dość wrażliwy na domknięcie nogą, wymaga precyzji, ale nie powinien sprawić większych problemów w kontroli. W zamian oferuje spore możliwości dynamiczne.

Zamknięty ma jasne i ciepłe cyknięcie. Jest bardzo krótkie i punktowe, oddaje bardzo precyzyjnie wszystkie zabiegi artykulacyjne. "Chick" jest soczysty i pełny już przy niskiej głośności. Otwarty brzmi bardzo szeroko i soczyście, z bogactwem piaszczystych szmerów. Mimo jasnego charakteru nie jest zbyt ostry i przeszywający, nawet przy dużej dynamice.

Zamykany nogą również jest bardzo krótki i kruchy. Reaguje na domknięcie natychmiastowo, dzięki otworom, które odprowadzają powietrze spomiędzy talerzy i nie pozwalają, by hihat się "krztusił", dając bardzo klarowne i czyste cyknięcie.

Ride


Talerz ten od razu zwrócił naszą uwagę bardzo interesującym i nietypowym brzmieniem. Górna powierzchnia wykończona została tradycyjnie, natomiast dolna na wysoki połysk. Grubość talerza to medium heavy, zaś rozmiar to najpopularniejsze 20 cali. Kopułka płynnie przechodzi w swój kształt, jest wyraźnie grubsza w porównaniu do reszty talerza. Ride jest najciemniejszą blachą w całym zestawie. Ton jest raczej niski i bardzo szlachetny. Ping o trochę jaśniejszym charakterze jest selektywny i wyraźny niezależnie od stopnia rozbujania talerza. Towarzyszy mu ciepłe i soczyste rozmycie pod spodem.

Mimo łatwości i tendencji do wzbudzania się, rozmycie pozostaje na tym samym poziomie i jest łatwe w kontroli. Charakterystyczne jest brzmienie kopułki, która odróżnia się od typowych blach o rockowym zacięciu. Jest zwarta, dźwięczna, dość krótka i cicha, jak na swoją masę. Ma zdecydowanie jaśniejszy charakter i przypomina niewielkiego bella. Jest to spowodowane nieregularnymi "zaciekami" na kopułce. Mimo odmiennej barwy, ładnie wkomponowuje się w brzmienie całego talerza, dzięki subtelnemu rozbudzaniu całości, które daje jej ciemniejszy "ogon".

Podsumowując: blacha bardzo ciekawa i uniwersalna, dająca duże możliwości barwowe i dynamiczne i z łatwością znajdzie zastosowanie również w lżejszych gatunkach muzycznych.

Crash 18"


Ten model wykończony został w całości brilliant. Jest umiarkowanie głośny, jasny, z mocnym, acz niezbyt inwazyjnym atakiem. Ma bardzo pełne, soczyste i szerokie wybrzmienie, bez nieprzyjemnych, brudnych przydźwięków. Umiarkowanie szybki, świetnie odzywa się już w bardzo niskiej dynamice. Także przy mocniejszym uderzeniu nie krztusi się, ton jest klarowny i pełny. Potrafi zagrać subtelnie i szlachetnie, i także może sprawdzić się w łagodniejszych klimatach.

China 20"


To blacha o dość dużej, jak na chinkę grubości, także została w pełni wykończona brilliant. Profil blachy jest prawie płaski, a krawędź jest bardzo delikatnie wygięta. Kopułka ma kształt miseczki o całkowicie płaskim dnie. Brzmienie jest umiarkowanie jasne, dosyć niskie. Ma bardzo dużo orientalnych, piaszczystych harmonicznych, które odzywają się w wyrównanym i szerokim paśmie.

Samo wybrzmienie jest długie i talerz może stracić na selektywności poszczególnych uderzeń, ale dopiero przy bardzo gęstym graniu. Atak jest dynamiczny, ale nie przesadnie agresywny i przeszywający. Ma spory zakres dynamiczny i bardzo ładnie odzywa się już przy niższej dynamice, eksponując przede wszystkim soczyste szmery i piach o ciemniejszym zabarwieniu. Ze wzrostem dynamiki brzmienie rozjaśnia się, dodając ciepły "crashowaty" ton.

Podsumowanie


Ufip Bionic to bardzo ciekawy zestaw. Subtelne różnice brzmieniowe pomiędzy poszczególnymi instrumentami dają ogromne możliwości barwowe, jak i dynamiczne, a co za tym idzie - znacząco poszerzają spektrum sytuacji muzycznych, w których odnajdą zastosowanie. To talerze o rockowej proweniencji ze szlachetną nutą i charakterem, dla dojrzałych perkusistów, którzy poszukują indywidualnego brzmienia i nie kierują się przy tym logo producenta i potrafią docenić niecodzienne brzmienie z włoskiej manufaktury.

Charakter Ufipów chyba najtrafniej opisuje fakt, że legenda rocka Charlie Watts posiada mocną grupę talerzy w swoim secie.

Ceny Talerzy:

Crash 18" - 999 zł
Ride 20" - 1199 zł
Hi Hat 14" - 1399 zł
China 20" - 1399 zł

{Podsumowanie Testowana przez nas seria Ufip Bionic ma bardzo szerokie możliwości barwowe co znacznie wpływa na wszechstronność blach. Wszystkie talerze są starannie i ciekawie wykonane, a do wykończenia trudno się przyczepić (za wyjątkiem opcji brilliant, która nie wygląda zbyt atrakcyjnie). Naszym zdaniem mylące odbiorców (szczególnie kupujących przez internet bez uprzedniego kontaktu z instrumentem) obsadzenie talerzy wyłącznie w półce "hard and heavy".}

Test ukazał się w numerze marzec/kwiecień 2011.

Dostarczył: Prodrum.pl
Testowali: Łukasz Chmieliński, Paweł Sapija, Maciej Nowak

Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.