Charlie Watts - Anthology

Dodano: 13.07.2023
Pojemność silnika (Ocena perkusisty)

70 /100
Pojemność baku (Ocena płyty)

75 /100

„…czuć tu dużą swobodę i zdaje się też - większą radość gry. Mówiąc po perkusyjnemu – on tu bardziej „siedzi”.

Napęd: Charlie Watts (BMG, 2023)

Typ silnika: jazz

Trasa: Nieodżałowany Charlie Watts (1941-2021), podpora zespołu Rolling Stones, zawsze podkreślał swoje fascynacje jazzem. Zajęło mu jednak troszkę zanim zdecydował się na swoje pierwsze solowe publikacje. Zaczął od albumu koncertowego w 1986 roku, czyli w wieku 45 lat. Wtedy to Charlie już nic nie musiał, co najwyżej mógł. W sieci możemy znaleźć wiele analiz jego stylu gry i wpływu na kolejne pokolenia perkusistów. Niezależnie od wszelkich rozważań rodowód muzyczny perkusisty Stonesów jest oczywisty i słychać to na tym albumie.

Kompilacja stanowi bardzo sprawne połączenie jazzowej twórczości Charliego w różnych konfiguracjach. Słuchamy tu zarówno dobrze zrealizowanych nagrań koncertowych, studyjnie wykonanych standardów (m.in. Charliego Parkera), kompozycji autorskich Petera Kinga, saksofonisty Charliego, a także utworów stworzonych przez samego Wattsa w kooperacji z Jimem Keltnerem. Na sam koniec dostajemy też trzy niepublikowane do tej pory utwory w wersjach scenicznych. Całość spina się w bardzo urozmaiconą i atrakcyjna formę, niezwykle przyjemną w odbiorze. Duży wpływ na to ma przemyślane rozplanowanie kompozycji, które ułożone są w swoiste segmenty tematyczne np. po części bepopowej jest seria utworów niezwykle klimatycznych, „nocnych nowojorskich”, śpiewanych elegancko przez Bernarda Fowlera. Po bloku sześciu takich kompozycji wchodzimy w bardziej nowoczesne rejony, które mogą zaskoczyć wielu słuchaczy, znających bardzo ogólnie postać Charliego Wattsa. Perkusista wraz z kolejnym uznanym bębniarzem – Jimem Keltnerem prezentuje zabawę na zestaw i programowane bębny w bardzo transowym utworze o jakże wymownym tytule „Roy Haynes”. Segment kooperacji z Jimem Keltnerem kończy „Elvin Suite”, co także fanom perkusji może nasuwać oczywiste skojarzenia. Dalej znów wracamy do bardziej klasycznych jazzowych brzmień, gdzie nagle pojawiają się na chwilkę nawet tematy latynoskie. 3 premierowe kompozycje na końcu to mieszanka jazz-bluesowa, bardzo rześka i hucznie zamykająca antologię.      

Szczerze mówiąc, gra Charliego Wattsa w wersji jaką mamy na niniejszym zbiorze, może być bardziej przekonująca od tego co robił w swojej rockowej odsłonie, gdzie tak naprawdę skupiał się na bardzo prostym trzymaniu rytmu pod to co robiła nieco bardziej charyzmatyczna część zespołu. Nie ulega wątpliwości, że Charlie także i tu jest bardzo dobrze „otulony” muzykami i nie sili się w żadnym momencie na jakieś próby wyjścia przed szereg. Mimo to czuć tu dużą swobodą i zdaje się też - większą radość gry. Mówiąc po perkusyjnemu – on tu bardziej „siedzi”. Potwierdzają to chociażby utwory młodsze, kiedy to muzyk ma już troszkę lat na karku, ale mimo to w jego grze czuć polot i przestrzeń. Większość partii Charliego oparta jest na prostym walkingu i bujaniu na ride, zostawiając partie solowe swojej ekipie, jednak w całości trzyma się to wszystko razem i daje efekt w postaci bardzo przyjemnych do słuchania utworów. 

Wrażenia z jazdy: Rock otworzył mu drzwi na muzyczne salony, ale w duszy wciąż grał mu jazz, co doskonale słychać w prezentowanym przeglądzie solowej twórczości perkusisty The Rolling Stones. Urozmaicona, dobrze skompilowana składanka utworów. Rytmicznie bardzo stabilna. Dobre towarzyszące granie w różnych typach nastrojów. 

Odcinki specjalne: Nie jest to płyta perkusyjna i Charlie tworzy tu głównie stabilne tło, ale pod kątem perkusyjnym można wyróżnić tu segment utworów z Jimem Keltnerem, czy też otwierający „Stompin’at the Savoy”, który doskonale obrazuje jazzowy styl muzyka.

 

Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.