Young Drum Hero – wszystko co trzeba wiedzieć
Najbardziej prestiżowy polski konkurs gry na zestawie perkusyjnym. Jak wyglądają podstawowe zagadnienia z nim związane? Oto krótki, esencjonalny przewodnik.
Opolski konkurs skierowany jest do wszystkich sympatyków perkusji, niezależnie od formy zdobywania wiedzy. Dotyczy uczniów szkół państwowych, szkół prywatnych, uczniów nauczycieli indywidualnych, a także samouków, którzy niejednokrotnie w historii konkursu zdobywali wiele czołowych nagród.
Forma Konkursu
1) Pierwszą fazą konkursu są zgłoszenia, na które organizator czeka do 15 października 2023 roku. Szczegóły, karta zgłoszeniowa oraz regulamin znajdują się pod tym linkiem ZGŁOSZENIE YDH
2) Spośród zgłoszeń, komisja wybiera finalistów. Ważne, żeby zgłoszenia miały czytelną i jasną formę prezentacji. Nie ma znaczenia czy uczestnik gra na bębnach akustycznych czy elektronicznych.
3) Finał konkursu tradycyjnie będzie trwał dwa dni - 25 i 26 listopada w Opolu. Pierwszego dnia zostaną wyłonieni uczestnicy ścisłego finału.
Konkurs finałowy
Po raz pierwszy w historii uczestnik finału (25 i 26 listopada) będzie miał możliwość wyboru między bębnami elektronicznymi a akustycznymi. Na scenie znajdzie się zestaw akustyczny PDP Concept Maple oraz elektroniczny Gewa Digital G5.
W kuluarach konkursu będą rozstawione dwa zestawy Gewa Digital mające służyć uczestnikom, jako sprzęt do rozgrzewki. Przedstawiciel Gewa Digital Drums będzie służył pomocą w obsłudze sprzętu.
Nagrody dla uczestników i wyróżnienie nauczycieli
Sponsorem nagród jest firma D’Addario, właściciel marek Evans i Pro Mark. Dokładna lista nagród będzie dostępna podczas koncertu finałowego. Dodatkowo, informacja o wygranych pojawi się na łamach serwisu magazynu Perkusista.
Nauczyciele oraz szkoły, które przygotują i wytypują swoich uczestników także będą wymienieni i podkreśleni, co ma na celu docenienie włożonego wysiłku w kształcenie ucznia. Każdy z uczestników może wskazać szkołę lub nauczyciela, który przygotowywał do konkursu lub u którego się uczy na co dzień. Nie jest to jednak obowiązkowe.
Jury i ocena
Skład jury wygląda następująco:
- Piotr Pniak
- Marek Kapłon
- Russell Gilbrook
- Maciej Nowak (sekretarz)
Jury będzie oceniać nie tylko samą grę, ale też reakcje na sytuacje stresujące (np. wypadnięcie pałeczki lub awarię sprzętu) oraz ogólne zachowanie podczas przygotowań do występu na scenie. Jury może podjąć decyzję o nieprzyznaniu któregoś z miejsc lub przyznanie miejsc ex aequo.
Na koniec mała podpowiedź: Wcześniejsze edycje pokazują, że nie zawsze najbardziej skomplikowane utwory procentują, dlatego ważne jest dobranie odpowiedniego repertuaru do swoich faktycznych umiejętności oraz predyspozycji. Nienaturalność i sztuczność bardzo łatwo dostrzec. Utwory powinny być zagrane, a nie odegrane.