100 polskich płyt

Dodano: 05.11.2018

Marek Surzyn powiedział kiedyś w naszym wywiadzie: „Kto, oprócz paru bębniarzy, zna solowe płyty Weckla? Ludzi nie interesują wyścigi na werblu. Główny księgowy zauważył, że fakt, że gra Colaiuta u Stinga nie zwiększa sprzedaży płyt Stinga.”

Trudno się z tym nie zgodzić, rola perkusisty jest jasna, chociaż nie każdy zdaje sobie z tego do końca sprawę. Wybór najważniejszych polskich płyt pod kątem perkusji był niezwykle trudny i postanowiliśmy oprzeć go na bazie dwóch podstawowych wytycznych.

PO PIERWSZE – PERKUSJA.

Od razu rzuca się w oczy układ i kolejność płyt. Niemal naturalnie pojawia się w głowie myśl, a gdzie ta czy inna pozycja? Dlatego trzeba mieć świadomość, że nie kierujemy się samą popularnością czy też kultowością danego albumu, ale tym, jaką rolę odegrał na nim bębniarz. Wiadomo, słuchamy jako całość, a nie tylko linię bębnów. Bywa więc tak, że potęga danego albumu, zbudowana w ogólnej świadomości odbiorców, pokrywa się z pracą i rolą perkusisty, jednak nie zawsze. Są płyty, które spowodowały, że za bębnami zasiadły kolejne zastępy zainspirowanych zapaleńców. Czy piękne nagrania Marka Grechuty miały większy wpływ na przyszłych bębniarzy niż jedno przejście perkusyjne w Kombi?

PO DRUGIE – MUZYKA TO NIE JEDEN GATUNEK.

Piękno słuchania muzyki polega na jej różnorodności i indywidualności. Każdy ma ciągoty w którąś stronę stylistyczną i sięga częściej po albumy grane na taką, a nie inną nutę. To samo wśród bębniarzy. Jeden woli grać blasty, inny kocha miotły, inny woli czopsy. Grasz, co chcesz, a to oznacza też, że inspirujemy się różnymi rzeczami. Weźmy taką serię płyt Polish Jazz Polskich Nagrań „Muza”, gdzie perkusiści zmietliby wielu bębniarzy wymienionych na liście, ale czy wszyscy sięgają wyłącznie po te nagrania? Dlatego w ramach naszego podstawowego założenia budowania świadomości wymieniamy kilka najistotniejszych pozycji, ale dajemy też miejsce dla innych ważnych nagrań, zarówno popowych, rockowych czy metalowych muzyków. Proponujemy zatem – nie szukajmy „swoich”, zainteresujmy się nieznanymi! Dlaczego pojawili się na tej liście, co to jest? Może sobie to puszczę? Przeglądając przygotowane przez nas zestawienie warto mieć na uwadze wymienione powyżej dwa punkty. To one tworzą nasz algorytm doboru płyt, chociaż wiadomo, że każdy miałby listę, składającą się z innych, różnych pozycji. My skupiamy się na wizji ogólnej, ale pamiętamy o tym aspekcie indywidualnym, dlatego pierwsze miejsce jest takim wyborem, a nie innym. Mamy nadzieję, że wszyscy się zgodzą z takim finałem, który po uważnej lekturze całości jest doskonałą konkluzją.

Podczas przeszukiwania płytotek i odsłuchiwania całym zespołem setek nagrań natknęliśmy się na kilka pozycji, które są powiązane z Polską, ale z pewnych względów nie znalazły się na naszej liście. Jakie to były względy? Weźmy słynną płytę „The Drum Battle – Gene Krupa and Buddy Rich at JATP”, czyli prawdziwa esencja gry na bębnach. W parze z Buddym Richem występuje Gene Krupa, którego często wskazywaliśmy na naszych łamach jako polskiego bębniarza z racji obojga polskich rodziców i licznego rodzeństwa o polskich imionach. Nikt jednak tak tego nie interpretował jeszcze 10 lat temu, a co dopiero przez wcześniejsze 50. Ktoś tam wiedział, że Krupa ma polskie korzenie, ale nic poza tym. Zresztą nie znamy żadnych przypadków, by Krupa odnosił się do Polski, więc chyba nie ma co dalej drążyć tutaj tematu. Zwyczajnie byłoby to duże nadużycie, dlatego też na naszej liście 101 Najważniejszych Polskich Perkusistów (wydanie Perkusisty 1/2017) Gene miał miejsce honorowe, symboliczne, jako ciekawostka. Kolejnym przykładem jest genialny album Krzysztofa Komedy „Astigmatic”, często uznawany za najważniejszy w dziejach polskiego jazzu. Tutaj problem jest bardzo prozaiczny. Na tej płycie nie gra polski perkusista, a nasza lista ma wychwalać rodzimych muzyków. Jest to następna kategoria płyt. W tej grupie znajdzie się także praca Jamesa Stewarta z Vader czy też Krimha w Decapitated, chociaż akurat i tak te płyty nie znalazłyby się w zestawieniu.

Wreszcie trzecia kategoria, która chyba logicznie nie była brana pod uwagę, to płyty nagrywane dla zagranicznych wykonawców. Tutaj od razu przychodzi jako pierwsza do głowy płyta Stan Getz „In Warsaw” (Polskie Nagrania „Muza”), na której w nagraniach z 1960 roku słyszymy mistrza Andrzeja Dąbrowskiego, przed którym składamy wielki pokłon. W zasadzie nie stało nic na przeszkodzie, by wliczyć tę płytę do zestawienia, ale idąc tym tropem przeskakujemy na kolejny biegun stylistyczny i udajemy się do Norwegii, gdzie w Dimmu Borgir łupie niemiłosiernie Darek Brzozowski. Ostatni album zespołu „Eonian” (Nuclear Blast) recenzowaliśmy w czerwcowym numerze. Daray gra już 10 lat w norweskim zespole, a większość fanów z całego świata nie ma pojęcia, skąd pochodzi ich bębniarz. Nie ma sensu zatem mieszać i zwyczajnie artyści zagraniczni, korzystający z polskiej siły, także są poza listą.

Na koniec zostawimy dość oczywistą kategorię płyt, które po prostu zostały w Polsce nagrane, jak np. zespół Toto i „35th Anniversary: Live in Poland” (Eagle). Płyta nagrana w 2013 roku i wydana w 2014. To chyba zrozumiałe. Z tymi wyjątkami i tak nie było łatwo przekopać polskie archiwum muzyczne i zdajemy sobie sprawę, że są płyty mniej znane, które mają świetne partie bębnów – problem tkwi właśnie w tej popularności. Nie inspirowały tak mocno, jak tutaj wymienione. Poza tym mamy rok 2018 i poziom gry podniósł się bardzo mocno. Pasjonaci gry, którzy mają 14-15 lat potrafią zagrać rzeczy, jakie się nie śniły zawodowcom w latach 70 i 80. Jednak, żeby dojść do tego poziomu, właśnie tamci bębniarze musieli wykonać swoją robotę.

Na koniec powtórzymy raz jeszcze: Nie szukajmy „swoich”, zainteresujmy się nieznanymi!

100 Myslovitz – Sun Machine / Perkusja: Wojciech Kuderski
99 Lombard – Śmierć dyskotece! / Perkusja: Piotr Chyliński
98 IRA – Mój dom / Perkusja: Wojciech Owczarek
97 Hunter – Requiem / Perkusja: Grzegorz Sławiński
96 Świetliki – Ogród koncentracyjny / Perkusja: Marek Piotrowicz
95 T.Love – King / Perkusja: Jarosław Polak
94 Kazik Na Żywo – Porozumienie ponad podziałami / Perkusja: Tomasz Goehs
93 Oddział Zamknięty – Oddział Zamknięty / Perkusja: Jarosław Szlagowski, Michał Coganianu
92 Afromental – Mental House / Perkusja: Tomasz Torres
91 Gniewomir Tomczyk – Event Horizon / Perkusja: Gniewomir Tomczyk
90 Riverside – Out Of Myself / Perkusja: Piotr Kozieradzki
89 Hey – Ho! / Perkusja: Robert Ligiewicz
88 Klan – Mrowisko / Perkusja: Andrzej Poniatowski
87 Exodus – The Most Beautiful Day / Perkusja: Zbigniew Fyk
86 Meller Gołyźniak Duda – Breaking Habits / Perkusja: Maciek Gołyźniak
85 Luxtorpeda – Luxtorpeda / Perkusja: Tomasz „Krzyżyk” Krzyżaniak
84 Kat – 666 / Perkusja: Ireneusz Loth
83 Jacek Pelc – On The Road / Perkusja: Jacek Pelc
82 Cezary Konrad – On Classical / Perkusja: Cezary Konrad
81 RSC – RSC / Perkusja – Michał Kochmański
80 Tomasz Łosowski – Fusionland / Perkusja: Tomasz Łosowski
79 Brathanki – Ano! / Perkusja: Piotr Królik
78 Edyta Bartosiewicz – Sen / Perkusja: Krzysztof Poliński
77 Lao Che – Dzieciom / Perkusja: Michał „Dimon” Jastrzębski, Maciej Dzierżanowski
76 Marcin Wasilewski Trio – January / Perkusja: Michał Miśkiewicz
75 Raz Dwa Trzy – Trudno nie wierzyć w nic / Perkusja: Jacek Olejarz
74 Daab – Daab / Perkusja: Dariusz Gierszewski
73 Turbo – Kawaleria Szatana / Perkusja: Alan Sors
72 Breakout – Blues / Perkusja: Józef Hajdasz
71 Yattering – Murder’S Concept / Perkusja: Marcin „Ząbek” Gołębiewski
70 Polanie – Polanie / Perkusja: Andrzej Nebeski
69 Kult – Tata Kazika / Perkusja: Andrzej Szymańczak
68 Lady Pank – Na Na / Perkusja: Kuba Jabłoński
67 Extra Ball – Birthday / Perkusja: Benedykt Radecki
66 Young Power – Young Power / Perkusja: Andrzej Ryszka, Krzysztof Zawadzki
65 Kombi – Królowie życia / Perkusja: Jan Pluta
64 Illusion – Illusion 3 / Perkusja: Paweł Herbasch
63 Perfect – Perfect / Perkusja: Piotr Szkudelski
62 Edyta Górniak – Dotyk / Perkusja: Michał Dąbrówka
61 Collage – Moonshine / Perkusja: Wojciech Szadkowski
60 String Connection – Workoholic / Perkusja: Zbigniew Lewandowski
59 Maanam – Maanam / Perkusja: Paweł Markowski
58 Kobranocka – Ku nieboskłonom / Perkusja: Piotr Wysocki
57 Wilki – Wilki / Perkusja: Marek Surzyn
56 Klaus Mitffoch – Klaus Mitffoch / Perkusja: Marek Puchała
55 Skaldowie – Cała jesteś w skowronkach / Perkusja: Jan Budziaszek
54 SBB – Memento z banalnym tryptykiem / Perkusja: Jerzy Piotrowski
53 Organek – Głupi / Perkusja: Robert Markiewicz
52 Czerwone Gitary – To właśnie my / Perkusja: Jerzy Skrzypczyk
51 Krzysztof Dziedzic – Tempo / Perkusja: Krzysztof Dziedzic
50 Sztywny Pal Azji – Europa i Azja / Perkusja: Janusz Deda, Zbigniew Ciaputa
49 Ścierański Surzyn Trio – Confusion / Perkusja: Marek Surzyn
48 Siekiera – Nowa Aleksandria / Perkusja: Zbigniew Musiński
47 Andrzej Jagodziński Trio – Chopin / Perkusja: Czesław Bartkowski
46 Krzak – Blues Rock Band / Perkusja: Andrzej Ryszka
45 Gaba Kulka – Hat, Rabbit / Perkusja: Robert Rasz
44 Robert Gawliński – Solo / Perkusja: Marek Surzyn
43 Laboratorium – Quasimodo / Perkusja: Mieczysław Górka
42 Monika Brodka – Granda / Perkusja: Maciek Gołyźniak
41 Tomasz Stańko Quintet – Music For K / Perkusja: Janusz Stefański
40 Voo Voo – Łobi jabi / Perkusja: Piotr „Stopa” Żyżelewicz
39 2tm2,3 – Koncert w teatrze / Perkusja: Beata Polak, Piotr „Stopa” Żyżelewicz
38 PiR2 – Transporter / Perkusja: Tomasz Łosowski
37 Flapjack – Ruthless Kick / Perkusja: Maciej „Ślimak” Starosta
36 Czesław Niemen – Enigmatic / Perkusja: Czesław Bartkowski
35 The Quartet – Loaded / Perkusja: Janusz Stefański
34 Zbigniew Namysłowski – Quartet / Perkusja: Czesław Bartkowski
33 Armia – Legenda / Perkusja: Piotr „Stopa” Żyżelewicz
32 TSA – Live / Perkusja: Marek Kapłon
31 Behemoth – Evangelion / Perkusja: Zbigniew „Inferno” Promiński
30 Kasia Kowalska – Antidotum / Perkusja: Michał Dąbrówka
29 Lady Pank – O dwóch takich, co ukradli księżyc / Perkusja: Jan Borysewicz
28 Polucjanci – Tak po prostu / Perkusja: Robert Luty
27 Breakout – Na drugim brzegu tęczy / Perkusja: Józef Hajdasz
26 Republika – Nowe sytuacje / Perkusja: Sławomir Ciesielski
25 Walk Away – Saturation / Perkusja: Krzysztof Zawadzki
24 Lady Pank – Lady Pank / Perkusja: Jarosław Szlagowski
23 Kobong – Kobong / Perkusja: Wojciech Szymański
22 Dżem – Wehikuł czasu, Spodek 92 / Perkusja: Jerzy Piotrowski
21 Varius Manx – Emu / Perkusja: Sławomir Romanowski
20 Proletaryat – IV / Perkusja: Piotr Pniak
19 Decapitated – Organic Hallucinosis / Perkusja: Witold „Vitek” Kiełtyka
18 Budka Suflera – Cień wielkiej góry / Perkusja: Tomasz Zeliszewski
17 SBB – SBB / Perkusja: Jerzy Piotrowski
16 Woobie Doobie – The Album / Perkusja: Michał Dąbrówka
15 Voo Voo – Sno-powiązałka / Perkusja: Andrzej Ryszka
14 O.N.A. – Bzzzzz / Perkusja: Zbigniew Kraszewski
13 Marek Surzyn – Sfusion / Perkusja: Marek Surzyn
12 Karolak/Szukalski/ Bartkowski – Time Killers / Perkusja: Czesław Bartkowski
11 Kombi – Nowy rozdział / Perkusja: Jerzy Piotrowski
10 Zbigniew Namysłowski – Winobranie / Perkusja: Kazimierz Jonkisz
9 Cezary Konrad – One Mirror... Many Reflections / Perkusja: Cezary Konrad
8 Tomasz Łosowski – C.V. / Perkusja: Tomasz Łosowski
7 Maanam – Nocny patrol / Perkusja: Paweł Markowski
6 Vader – De Profundis / Perkusja: Krzysztof „Docent” Raczkowski
5 SBB – Welcome / Perkusja: Jerzy Piotrowski
4 Kazimierz Jonkisz Quintet – Tiritaka / Perkusja: Kazimierz Jonkisz
3 Acid Drinkers – Infernal Connection / Perkusja: Maciej “Ślimak” Starosta
2 Czesław Bartkowski – Drums Dream / Perkusja: Czesław Bartkowski
1 Muzyka, w tym gra na perkusji nie jest przedmiotem żadnych sportowych rankingów i każdy miał inne inspiracje, które skierowały go w stronę perkusji. Dlatego pierwsze miejsce rezerwujemy jako wolne, gdzie każdy może wstawić swoją największą inspirację. Czy to będzie płyta już wymieniona na liście, czy też zupełnie inny album. Ciesz się muzyką i graj na bębnach!

Opisy płyt, rozmowy i wspomnienia muzyków znajdziecie w numerze Perkusisty lipiec - sierpień 2018.