Zagraj w to z kobietą - Beata Polak - Wracamy do formy

Zagraj w to z kobietą
Dodano: 18.12.2017

Witam was w kolejnym odcinku. Nie jest to klasyczna szkółka prowadząca was przez podstawy gry - od trzymania pałek do sukcesywnie rozwijających się zagadnień - bo tego dookoła macie aż nadto.


Dziś zajmiemy się przesunięciem akcentu z mocnej części taktu na słabą. Dla przykładu podam 2 rytmy - jeden w takcie na 5/4, a drugi w takcie na 6/8. Charakterystyczne dla obu rytmów będzie przesuwanie akcentu granego na chince, co drugą miarę.

Zajmujemy się rytmami, które mogą okazać się pomocne w waszych działaniach muzycznych. Wspiera mnie w poczynaniach Piotr "Mańkover" Mańkowski - gitarzysta i lider zespołu Wolf Spider/Wilczy Pająk.

Zanim zacznę kolejny cykl odcinków "Zagraj w To z Kobietą" przedstawię wam kilka moich ulubionych wprawek, granych na bębnach.



Pierwsza wprawka to klasyczne "8/4" (osiem na cztery) - czyli 8 uderzeń naprzemiennych i 4 z jednej ręki (nogi). Dla urozmaicenia dodaję podwójną stopę i gram nogi równolegle ze stopami. Pierwszą kombinację zaczynam od ręki prawej, a drugą od lewej.

Można spróbować tę wprawkę zagrać w inny sposób - ręce grają 8/4 (jak wyżej), a stopy grają ostinato, czyli naprzemienne szesnastki - PLPLPLPL… itd.

Trudność pojawia się, gdy zaczynamy 8/4 od lewej ręki na tomie czwartym, a w tym samym czasie nogi grają PLPL i dochodzi do krzyżowania lewej ręki z prawą nogą i odwrotnie.



Przykład 2 to zestawienie triol i szesnastek granych naprzemiennie po jednym takcie, równolegle ze stopami. Bardzo ważne jest, aby przejście na szesnastki było bardzo zdecydowane i pierwsza grupa 4-ech szesnastek nie wchodziła w swoje tempo "rozpędzając się", co jest częstym błędem.



W przykładzie 3 mają zastosowanie paradiddle. Można utrudnić sobie ćwiczenie i grać kombinację rąk równolegle ze stopami - czyli prawa ręka odpowiada prawej nodze, a lewa - lewej i wówczas trudność może pojawić się przy repetycji nóg. Ale ja gram paradiddle w rękach na podkładzie szesnastkowym w stopach.



I ostatni przykład wprawkowy na dziś, to rolle grane w trioli. Dlatego w trioli, a nie w szesnastkach grupowanych po cztery, by uniknąć akcentowania na prawą rękę u praworęcznych lub na lewą u leworęcznych bębniarzy. Grając rolle w trioli mamy pulsację mocnej części taktu zarówno na prawą, jak i na lewą rękę. W podkładzie dla roll są szesnastki w stopach grane naprzemiennie.



Jeśli macie jakieś refleksje na temat moich odcinków "Zagraj w To z Kobietą", to piszcie do mnie na maila: beata@wolfspider.pl


Filmy dostępne na: media.avt.pl

Zdjęcie: Igor Drozdowski

Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2017