Open Minded Drumming - Linearne wypełnienia w grupowaniu pięcionutowym – kontynuacja

Open Minded Drumming
Dodano: 27.01.2020

W poprzedniej lekcji grupowania pięcionutowego skupiliśmy się na ćwiczeniach granych pomiędzy hi-hatem, werblem oraz bębnem basowym (jako nieodzowne elementy, które służą nam do tworzenia rytmu), ale ich struktura może być również wykorzystana do budowania całkiem interesujących przejść perkusyjnych.

W dzisiejszej lekcji przyjrzymy się ćwiczeniom, granym z wykorzystaniem tomów, werbla i stopy, tak więc tym razem przejścia „na serio”. Do dzieła!

ĆWICZENIE 1

Poniżej przedstawiam osiem bloków (A-H) grupowania pięcionutowego w oparciu o szesnastki. W tych przykładach użyłem grupowanie 2 – i 3-nutowe w strukturze pięciu nut. Grupowanie 2-nutowe rozpoczyna się uderzeniem rack toma lewą ręką, a grupowanie 3-nutowe od akcentu granego na werblu.

Wskazówki do ćwiczeń:

• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń – zapomnij o pulsie, rytmie, frazie… Nie to jest tutaj ważne. Liczy się tylko prawidłowa kolejność uderzeń.
• W drugiej kolejności graj każdy blok w kwintolach, które wypełniają przestrzeń jednej ćwierćnuty.
• Następnie graj każdy blok w formie grupowania pięcionutowego. Możliwe, że na początku będzie wymagało to dodatkowego rozpisania na pięciolinii, lecz z pewnością będzie to bardzo przydatne.

ĆWICZENIE 2

Spójrz, w jaki sposób blok „F” został użyty jako fraza dwutaktowa w wartościach szesnastkowych. Grając ćwierćnuty na hi-hacie lewą stopą oraz korzystając z metronomu, staraj się utrzymać stały, mocny puls.

ĆWICZENIE 3

W poniższych blokach (I-P) grupowanie 2 – i 3-nutowe zostało zmienione na grupowanie 3 – i 2-nutowe w strukturze pięciu nut. Z mojego nauczycielskiego doświadczenia wiem, że taka zmiana przysparza wiele trudności moim uczniom w graniu, jak i słuchaniu. Być może będzie to dotyczyć również ciebie.

Wskazówki do ćwiczeń są takie same jak przedstawione w ćwiczeniu pierwszym. Gdy zaznajomisz się z powyższymi przykładami, możesz dodatkowo rozpisać je w triolach szesnastkowych.

PODSUMOWANIE

Zaznajomienie się z grupowaniem pięcionutowym to nie tylko coś popularnego i nowoczesnego do zagrania. Jest to umiejętność, która rozszerzy twoją muzyczną wyobraźnię oraz pomoże ci zbudować solidne poczucie pulsu i time’u. Nie ma znaczenia to, czy zechcesz zastosować tę umiejętność jako formę muzycznej ekspresji, czy też jako narzędzie do udoskonalenia twoich perkusyjnych umiejętności. Jedno jest pewne, te ćwiczenia wzniosą twoją grę na bębnach na wyższy poziom!

A co na to studenci:

Bartek: Szymon, uważam, że akcentowanie pierwszej i trzeciej (lub czwartej) nuty w tym grupowaniu to dość spore wyzwanie, zwłaszcza, gdy chcę rozłożyć frazę na długość dwóch, trzech lub czterech taktów. Bardzo pomogło mi skorzystanie z indyjskiego stylu liczenia – konnakol. Wiesz, używamy sylab TA-ka-TA-ki-ta (lub TA-ki-ta-TA-ka), akcentując sylabę TA, wystukując ćwierćnuty dłonią lub stopą.

Szymon: Ja zacząłem najpierw liczyć do pięciu, potem spróbowałem twojej sugestii licząc TA-ka-Di-mi-da, czyli 1-2-3-4-5, ale twój sposób z rozłożeniem tego na jeszcze mniejsze kawałki jest super! W sumie, jak policzę na głos, to bardzo fajnie słychać rytm, który chcemy zagrać!

B: Dokładnie!

S: Tak przy okazji… Zerknij na przykład „K”, chyba mój ulubiony! Pierwsza i ostatnia nutka w lewej ręce tworzy super ćwiczenie na „whip motion” (ruch bata) Moellera.

B: Opanować od lewej i prawej ręki, przejść na tomy…

S: Tak jest! Robi się ciekawie!

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

 

Szymon Fortuna i Claus Hessler

 

Quiz – Perkusyjne intro ze smakiem
1 / 12
Jeff Porcaro wykorzystał do tego rytmu słynny Purdie Shuffle oraz groove Johna Bonhama. Chodzi o rytm w piosence…
Dalej !