Open Minded Drumming - Single Flammed Mill
Witamy ponownie! Tym razem zapraszam do poznania kolejnych koncepcji, które pomogą wzbogacić waszą grę!
Do tej pory przyjrzeliśmy się frazom bazującym na paradiddle oraz technicznym detalom, pomagającym w zrozumieniu „gramatyki” gry. Zwróciliśmy uwagę na intuicyjne, ale poprawne ruchy Up-, Down – oraz Full – stroke. W dzisiejszej odsłonie przeanalizujemy rudiment o szwajcarskich korzeniach, który również jest oparty na strukturze paradiddle: Single Flammed Mill.
Analiza składowych elementów danego rudimentu jest świetnym sposobem na uświadomienie sobie, jak powinny wyglądać poszczególne ruchy rąk. W wielu przypadkach grający znajdują poprawne miejsca dla ruchów Up – i Down – poprzez eksperymentowanie z ćwiczeniami „A” i „B”. Grając od razu całą frazę łatwo „ukryć” osobne patterny, które wykonuje każda z rąk. Tym sposobem dużo trudniej jest wypracować najefektywniejszą choreografię ruchów. Nuty nad linią reprezentują uderzenia prawej ręki, nuty pod linią lewej. Mała kreska pionowa na nucie symbolizuje flam. Jest to typowy zapis wywodzący się ze szwajcarskiej tradycji rudimentalnej. Dodatkowe strzałki nad nutami określają miejsca wykonywania ruchów up-, down-.
Zatem do dzieła!
Kolejna sekwencja ćwiczeń przedstawia różne kombinacje dla Single Flammed Mill. Po lewej stronie widzimy ćwiczenia A – D w wersji do gry na padzie lub werblu. Po prawej stronie ćwiczenia A1 – D1 pokazują zastosowanie rudimentu na zestawie. Zauważymy tutaj dwie koncepcyjne zmiany. Pierwsza to zastosowanie „flat flams”, co oznacza, że nie uderzamy dwóch nutek w minimalnym odstępie czasowym tworzącym flam, ale gramy je unisono czyli dosłownie w tym samym momencie. Druga zmiana dotyczy wykonywania akcentowanych flamów jako flat flams, w różnych miejscach w takcie. Zachęcam bardzo do ćwiczenia tych przykładów zarówno od mocniejszej, jak i słabszej ręki. Po oswojeniu się z tymi strukturami rytmicznymi pozostanie nam jedynie dodać partię bębna basowego, wykonywaną w kontekście ostinato, granego rękami na bazie przykładów A, A1 – D, D1.
Ręce:
Nogi:
PODSUMOWANIE:
Te ćwiczenia są również częścią mojej książki Open-Handed Playing Vol. 2, która skupia się na frazowaniu linearnym i rudimentalnym podejściu do gry w technice open-handed. Ćwiczenie rudimentów może w ogromnym stopniu polepszyć nasz perkusyjny zasób słów. Praca nad koncepcjami tego typu z pewnością jest w stanie znacznie poszerzyć nasze twórcze horyzonty.
OD SZYMONA:
Jeśli dla kogoś z was sam przykład bazujący na rudimencie Single Flammed Mill okazałby się zbyt dużym wyzwaniem na początku, to moim zdaniem w tej lekcji zawarty jest jeden ważny aspekt, który można od razu zastosować w swoim ćwiczeniu. Mam na myśli samą koncepcję „flat flams”. Nieważne, czy gramy skomplikowany czy prosty rytm. W każdym przypadku jest moment, w którym uderzamy w dwa różne elementy zestawu jednocześnie np. stopa i hi-hat, stopa + werbel itd. Zatem koncepcja „flat flams” towarzyszy nam w grze prawie cały czas. Wynika z tego, że musi pełnić istotną rolę w kształtowaniu naszego groove’u. Poza pracą nad konkretnymi ćwiczeniami zachęcam do szukania podobnych informacji, ukrytych „między wierszami”. Myślę, że m.in. takie wskazówki pełnią bardzo wartościową rolę w naszym muzycznym rozwoju.
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na twoją wiadomość na Facebook’u lub na naszej stronie internetowej: www.openmindeddrumming.com
Szymon Fortuna i Claus Hessler
Materiały video dostępne na stronie: https://media.avt.pl