Open Minded Drumming - 5-Stroke Roll z wykorzystaniem gry Open-Handed. Część 1

Open Minded Drumming
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Dodano: 20.05.2019

Wykorzystanie rudymentów w grze na zestawie od zawsze było dla mnie ważnym tematem. Pomimo szeroko pojętych obecnych zastosowań, ten temat nadal posiada wiele potencjalnych sposobów wykorzystania materiału rudymentarnego.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Niektóre przykłady będą „oczywiste” i powszechne, podczas, gdy inne kategorie pozostają nadal „dobrze strzeżonym sekretem”. Przyglądnijmy się kolejnemu bardzo ważnemu rudymentowi, jakim jest 5-stroke roll oraz kilku ciekawym sposobom wykorzystania tej frazy w groov’ie.

Podstawową koncepcją w tym ćwiczeniu jest granie frazy, opartej na 5-stroke roll, osadzając ją w różnych miejscach taktu. Jest to dość tradycyjna metoda, używana głównie w kontekście paradiddli. Może to zabawne, ale ta strategia jest bardzo rzadko wykorzystywana w kontekście innych fraz rudymentarnych, ponieważ wiele osób zapomina, że grę rudymentu można rozpoczynać od różnych miejsc w takcie, nie tylko na raz!

Ćwiczenie 1

Jak widać w tych ćwiczeniach, 5-stroke roll oparty jest na szesnastkowej siatce rytmicznej granej w pulsie triolowym. Zatem do dyspozycji mamy sześć różnych pozycji, w których będziemy mogli rozpocząć naszą frazę. Ważnym aspektem, nad którym należy się skupić, jest organizacja głośnych i cichych uderzeń w połączeniu z koordynacją mechaniki ruchów Up/Down-stroke. Zagranie danej frazy na zestawie ukaże całkiem świeży „feel” w porównaniu do tego, z czym byliśmy zaznajomieni.

Ćwiczenia powyżej ukazują wersję do gry na padzie lub werblu. Ćwiczenia poniżej reprezentują kombinacje na zestawie z wykorzystaniem hi-hatu, werbla oraz stopy. Akcenty na hi-hacie nadal wspieramy uderzeniem bębna basowego.

Podsumowanie:

Kiedy będziesz wykonywać to ćwiczenie, pamiętaj, aby dodać bazową frazę pomiędzy każdym przykładem. Powracanie do podstawowego rytmu będzie służyć jako bezpieczny grunt dla kolejnych prób w egzekwowaniu przykładów A-F. Niektóre kombinacje będą wymagać również zmiany ręki prowadzącej od lewej do prawej i na odwrót (np. ćw. B i D). Oczywiście możesz również grać mniej skomplikowany rytm bazowy, oparty jedynie na triolach ósemkowych lub zwyczajnie na prostym ósemkowym rytmie, ale nadal utrzymując triolowy „feel”.

Bardzo ważnym elementem jest wystukiwanie pulsu ćwierćnutowego nogą oraz ćwiczenie w dużej mierze z metronomem. Niektóre przykłady będą dość sporym wyzwaniem, jeśli chodzi o zagranie ich w oparciu o solidny puls i stałe tempo.

OD SZYMONA:

Eksperymentując z powyższymi przykładami od razu mogę uczulić was na ćwiczenia B, D i F. W tych kombinacjach akcentowana nutka z 5-stroke roll pada pomiędzy głównym pulsem. Zatem pojawią się dwa wyzwania: utrzymanie mocnego, głównego pulsu oraz zachowanie równych odległości między uderzeniami. To były moje pierwsze odczucia przy analizie tych przykładów. Zagranie samych kombinacji nie jest zbyt skomplikowane. Wyzwanie stanowi tutaj znalezienie pomysłu na płynne wykorzystanie danej frazy w muzycznym kontekście. To mnie zaintrygowało i mam nadzieję, że również zwróci waszą uwagę. Powodzenia w dalszych eksperymentach.

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na twoją wiadomość na Facebook’u lub na naszej stronie internetowej: www.openmindeddrumming.com

Szymon Fortuna i Claus Hessler

Materiały video dostępne na stronie: https://media.avt.pl

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.