Open Minded Drumming - Linearne wypełnienia w grupowaniu pięcionutowym

Open Minded Drumming
Dodano: 23.12.2019

Witam ponownie z kolejną dawką ćwiczeń, które jeszcze bardziej wzbogacą twoją umiejętność gry open-handed!

Granie rytmu w pozycji open-handed to coś, co oczywiście zajmuje trochę czasu i wymaga wysiłku, jednakże niekrzyżowanie rąk podczas przejścia perkusyjnego ma o wiele więcej sensu i przychodzi nam całkowicie naturalnie. Chciałbym, abyście spojrzeli na poniższe przykłady jak na wypełnienia/przejścia, a NIE jak na groove (pomimo, że w większości ćwiczeń używamy hi-hat, werbel i stopę). Jasne? Do dzieła!

Poniższe bloki od A do H to przykłady grupowania pięcionutowego w wartościach szesnastkowych. W większości przykładów zastosowałem znany nam już rudyment single paradiddle (tutaj bez użycia dynamiki) z dodaniem piątej wartości, granej stopą na bębnie basowym.

Wskazówki do ćwiczeń:

• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń – zapomnij o pulsie, rytmie, frazie… Nie to jest tutaj ważne. Liczy się tylko prawidłowa kolejność uderzeń.
• W drugiej kolejności graj każdy blok w kwintolach – każdy blok wypełnia przestrzeń jednej ćwierćnuty.
• Następnie graj każdy blok w formie grupowania pięcionutowego. Możliwe, że na początku będzie wymagało to dodatkowego rozpisania na pięciolinii, lecz z pewnością będzie bardzo przydatne.

Dla lepszego zrozumienia, jak mogłoby to wyglądać, przedstawiam dwa kolejne przykłady. Oba bazują na bloku C z dodaniem dynamiki/duszków. Poniższe dwie jednotaktowe frazy pokazują możliwość użycia bloku C, w pierwszej kolejności jako grupowanie pięcionutowe w szesnastkach, a następnie w triolach szesnastkowych. Pilnuj dynamiki (mniejsze nutki gramy ciszej, większe głośniej) i upewnij się, że odległość pomiędzy każdym uderzeniem jest taka sama.

Wskazówki do ćwiczeń:

• Rozpisz każdy z bloków od A do H. Użyj grupowania pięcionutowego w szesnastkach i triolach szesnastkowych.
• Zrobione? To teraz włącz metronom i zabierz ze sobą rozpisane frazy na zestaw perkusyjny. Nie musisz grać całych fraz od razu. Możesz zacząć powoli od grania jednej lub dwóch grup pięcionutowych, a resztę taktu wypełnić pauzą.
• Zrobione? Kontynuuj i rozpisz bloki od A do H w taki sam sposób, lecz tym razem jako frazy dwutaktowe.

Bloki od I do P to przykłady, gdzie rudyment single paradiddle został umieszczony po uderzeniu stopą w bęben basowy. Tym razem dodatkowa nutka została dodana na początku frazy. Wykorzystaj te bloki w taki sam sposób, jaki został przedstawiony w poprzednich ćwiczeniach.

PODSUMOWANIE:

Zaznajomienie się z grupowaniem pięcionutowym to nie tylko coś popularnego i nowoczesnego do zrobienia. Jest to umiejętność, która rozszerzy twoją muzyczną wyobraźnię oraz pomoże ci zbudować solidne poczucie pulsu i time’u. Nie ma znaczenia to, czy zechcesz zastosować tę umiejętność jako formę muzycznej ekspresji, czy też jako narzędzie do udoskonalenia twoich perkusyjnych umiejętności. Jedno jest pewne, te ćwiczenia wzniosą twoją grę na bębnach na wyższy poziom!

A co na to studenci:

Szymon: Ułożenie nutek w kwintole i do tego jeszcze z wykorzystaniem paradiddli to solidne wyzwanie. Polecam ustawić metronom tak, aby wystukiwał każdą nutę z podziału. Na tej bazie zacząłem od grania naprzemiennych uderzeń na werblu, łącząc je z przykładami od A do H ćwiczenia pierwszego. Myślę, że to pomoże w oswojeniu się z takim podziałem rytmicznym.

Bartek: Ten sam sposób można zastosować w ćwiczeniu 4?

Szymon: Dokładnie! A jak popracowałbyś nad ćwiczeniem drugim i trzecim?

Bartek: Dla mnie bardzo przydatne okazało się granie szesnastek oraz triol szesnastkowych na werblu z akcentowaniem pierwszej nuty frazy pięcionutowej. Pozwoliło mi to zaznajomić się z położeniem akcentu w czasie, a co za tym idzie – poczucie, kiedy zaczyna się i kończy dana fraza.

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

 

Szymon Fortuna i Claus Hessler