Kodeks rudymentarny cz.5
Witam ponownie w naszym kodeksie rudymentarnym! Przejdźmy do dalszych działań w kierunku zrozumienia naszej perkusyjnej historii. Dzisiaj wkroczymy w świat rudymentów „Flam”.
Przypominam, że nuty nad linią grane są prawą ręką, a te pod linią lewą. Duże nuty są akcentowane, a małe powinny być grane ciszej np. jako duszki.
(wykaz wszystkich rudymentów ukazał się jako plakat w numerze grudniowym Perkusisty oraz na ostatniej stronie numeru lutowego – do nabycia na stronie www.ulubionykiosk.pl). Mniejsza wersja do wglądu poniżej.
Reversed Single Drag Tap jest kolejnym rudymentem, który nie widnieje na liście PAS. Został on zaczerpnięty z francuskiej oraz szwajcarskiej szkoły gry i jest często używany w marszowych utworach rudymentarnych.
UWAGA! Numery ćwiczeń oznaczają ich układ w systematyce Kodeksu Rudymentarnego (www.percussion-creativ.de)
ĆWICZENIE 1 (nr. 26)
Spróbuj połączyć Reversed Drag Tap ze standardowym Single Drag Tap. Tym sposobem wykreujesz ćwiczenie stanowiące rytmiczne wyzwanie. Może wydawać się łatwe, ale trudnością okazać się może utrzymanie solidnego ćwierćnutowego pulsu.
We francuskiej oraz szwajcarskiej szkole gry, ta fraza jest również znana jako „Rigodon”:
ĆWICZENIE 2 (nr. 25)
Dwa kolejne ważne rudymenty z kategorii „drag” to Lesson 25 lub według wczesnych źródeł angielskich znany jako Quick Scotch oraz Single Ratamacue. Połączenie tych dwóch przykładów w dwutaktową frazę jest dosyć komfortowe. Ratamacue posiada tylko jedno dodatkowe uderzenie, które sprawia, że przejście z jednego rudymentu w drugi jest dość płynne.
ĆWICZENIE 3 (nr. 27)
ĆWICZENIE 4 (nr. 31)
Życzę udanej dalszej podróży w ciekawy świat rudymentów. Niebawem kolejne odsłony!
Claus Hessler
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Opracowanie polskie: Szymon Fortuna
Korekta: Justyna Janik