Kodeks rudymentarny cz.3

Kodeks rudymentarny
Claus Hessler
Dodano: 12.05.2019

Witamy ponownie w naszym kodeksie rudymentarnym!

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Mamy nadzieję, że spodobały się wam nasze poprzednie odsłony. Przejdźmy do dalszych działań w kierunku zrozumienia naszej perkusyjnej historii. Dzisiaj wkroczymy w świat rudymentów „Flam”.

Przypominam, że nuty nad linią grane są prawą ręką, a te pod linią lewą. Duże nuty są akcentowane, a małe powinny być grane ciszej np. jako duszki.

(wykaz wszystkich rudymentów ukazał się jako plakat w numerze grudniowym Perkusisty oraz na ostatniej stronie numeru lutowego – do nabycia na stronie www.ulubionykiosk.pl). Mniejsza wersja do wglądu poniżej.

RUDYMENT „FLAM” LUB Z FRANCUSKIEGO „FLA”.

Z technicznego punktu widzenia sensowne jest zastosowanie ruchu falowego Moellera, w którym wykorzystamy ruch Up-stroke do zagrania nutki „duszka” oraz Down-stroke dla głównej nuty, w oparciu o ruch bata (whip). W ten sposób tworzy się nam pewnego rodzaju open-roll:

(Nr. 13 na plakacie)

Aby wygenerować ciekawą kombinację do ćwiczenia, połącz powyższy przykład z „Coup De Charge”, wywodzący się ze szwajcarskiej tradycji rudymentarnej. W tej frazie zarówno przednutki, jak i główne nuty, grane są z taką samą dynamiką. Oba uderzenia powinny być głośne. Upewnij się, że generujesz wystarczający kontrast dynamiczny pomiędzy tymi dwoma ćwiczeniami.

(Nr. 14 na plakacie)

Ponadto spróbuj połączyć powyższe przykłady z kolejną wersją „Coup De Charge”, tym razem pochodzenia francuskiego. W tym rudymencie to przednutka jest głośna, a główna nuta grana jest cicho. Pamiętaj, aby przednutka mimo wszystko była grana przed beatem, podczas gdy główna nuta nadal pada na „raz”.

(Nr. 16 na plakacie)

Wreszcie więcej rudymentów, które powstaną z połączenia regularnych „flamów” (w znanej już dla nas formie) z uderzeniami naprzemiennymi lub „dwójkami”. Na początek „Flam Tap”, który skupia się na podstawowej umiejętności grania trzech uderzeń obok siebie, wykorzystując możliwie jak najwięcej energii z odbicia pałki (tzw. „rebound”).

(Nr. 17 na plakacie)

W procesie uczenia się tego rudymentu bardzo przydatną koncepcją jest połączenie tej frazy ze „Swiss Army Triplet”, która dodaje kolejne ciche uderzenie dla jednej z rąk. Upewnij się, że podczas ćwiczenia grasz te kombinacje, zaczynając również od lewej ręki (lub prawej, jeśli jesteś leworęczny). Powodzenia!

(Nr. 20 na plakacie)

Życzę udanej dalszej podróży w ciekawy świat rudymentów. Niebawem kolejne odsłony!

Claus Hessler

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

Opracowanie polskie: Szymon Fortuna
Korekta: Justyna Janik

Quiz - MORE REMO
1 / 12
Jak nazywają się naciągi do cichego grania?
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"