Kodeks rudymentarny cz.2
Witamy ponownie w naszym kodeksie rudymentarnym!
Mamy nadzieję, że spodobała się wam nasza pierwsza odsłona w tym temacie. Przejdźmy do dalszej pracy i działań w kierunku zrozumienia naszej perkusyjnej historii.
Przypominam, że nuty nad linią grane są prawą ręką, a te pod linią lewą. Duże nuty są akcentowane, a małe powinny być grane ciszej np. jako duszki.
Cały kodeks rudymentarny dostępny na plakacie dla prenumeratorów w numerze 12/18 Perkusisty. Mniejsza wersja do wglądu poniżej.
Nasze menu na dziś zawiera:
5-STROKE ROLL lub inaczej „MOTHER” („matka”). Ćwiczenie po lewej stronie ukazuje interpretację triolową tego rudymentu, a wersja po prawej przedstawia dość powszechną organizację nut, opartą na siatce ósemkowej / szesnastkowej (Nr. 35 na plakacie):
Aby stworzyć solidny zestaw ćwiczeń, połącz ten przykład z rudymentem „Lesson 25”, inaczej „Quick Scotch” (nazwa używana w anglojęzycznych krajach) lub też „Raté Sauté De 3” (nazwa wywodząca się z tradycji francuskiej). (Nr. 27 na plakacie):
Uważaj na sposób interpretacji rudymentu „Lesson 25” w wersji po prawej stronie. Weź pod uwagę aspekt, że dwójka wewnątrz tego przykładu powinna być grana dość luźno, oddając tym samym bardziej autentyczny charakter rudymentu. Wielu perkusistów interpretuje tę frazę w bardziej klasyczny sposób, który nie jest prawdziwym odwzorowaniem sposobu gry rudymentarnej.
Następna sekcja reprezentuje kolejny klasyk: „Single Stroke Roll” lub inaczej „Coup Simple” (z francuskiej tradycji). Spróbuj poćwiczyć ten przykład, bazując na trzydziestodwójkowej siatce rytmicznej oraz na jej szesnastkowej wersji triolowej. Zanim zaczniesz przyspieszać, pograj to samo ćwiczenie, zaczynając od słabszej ręki. To w zasadzie dużo ważniejsze niż wyłącznie szybka gra. (Nr. 1 na plakacie)
Graj ten rudyment w połączeniu z „Closed Roll” (Nr. 4 na plakacie), który oparty jest na uderzeniach dociskowych „buzz”, wykorzystujących tę samą frekwencję ruchów, jak przy „Open Roll”. Wypracowanie tych dwóch rudymentów jest bardzo ważne!
Zakończmy naszą dzisiejszą kolumnę dwoma kolejnymi „klasykami”, które na pewno każdy z nas zna, ale mimo to będziemy ćwiczyć te frazy przez całe życie
Mowa o „Inverted Open Roll”. Połącz przykład oparty na 32-kach z wersją bazującą na trioli 16-tkowej. Postaraj się grać bez przerwy oraz ćwiczyć zarówno od mocniejszej, jak i słabszej ręki. Wystukuj solidny puls ćwierćnutowy nogą! Ta sekwencja jest niesamowicie przydatna w nowoczesnej grze na zestawie, jednak nie jest częścią rudymentarnej listy, ustanowionej przez PAS (Percussive Arts Society). (Nr. 6 na plakacie)
Spróbuj połączyć tę frazę z rudymentem „Singel Paradiddle” albo „Moulin” (z tradycji francuskiej) lub też „Mühle” (Mill) według tradycji niemieckiej/ szwajcarskiej. (Nr. 7 na plakacie)
Życzę udanej kontynuacji podróży w ciekawy świat rudymentów. Uwaga, niebawem kolejne odsłony! - Claus Hessler
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Opracowanie polskie: Szymon Fortuna i Justyna Janik.