Kodeks rudymentarny cz.6
Witam ponownie w naszym kodeksie rudymentarnym! Przejdźmy do dalszych działań w kierunku zrozumienia naszej perkusyjnej historii. Dzisiaj wkroczymy w świat rudymentów „Flam”.
Przypominam, że nuty nad linią grane są prawą ręką, a te pod linią lewą. Duże nuty są akcentowane, a małe powinny być grane ciszej np. jako duszki.
(wykaz wszystkich rudymentów ukazał się jako plakat w numerze grudniowym Perkusisty oraz na ostatniej stronie numeru lutowego – do nabycia na stronie www.ulubionykiosk.pl). Mniejsza wersja do wglądu poniżej.
Double Drag Tap znany z francuskiej tradycji rudymentarnej jako „Diane”, występuje również jako część tradycyjnej zagrywki „wake-up call” w szwajcarskim stylu gry. Prezentowanie tej frazy w oparciu o kwintole może wydawać się trochę dziwne, ale ma to sens i w zasadzie dzięki temu ten rudyment brzmi dużo płynniej.
Amerykańska lista rudymentów nie uwzględnia inwersji lub inaczej odwróconych wersji tej frazy w przeciwieństwie do kodeksu, który odnosi się do faktu, że odwrócone wersje Double Drag są często używane we Francji oraz Szwajcarii. Łączenie tych trzech przykładów w jedno ćwiczenie jest bardzo sensowne. Kombinacje ruchów pozostają te same, jedynie punkt rozpoczęcia gry ulega zmianie.
Akcenty wewnątrz tych trzech fraz mogą się zmieniać według uznania grającego lub w kontekście tego, co zawierać będzie zapis utworu rudymentarnego. Przedstawione przykłady pozwolą na solidne wstępne poznanie tematu.
Podobnie, jak w przypadku Double Drag, tutaj również dynamika może być różna. Często fraza ta jest grana przy pomocy technik crescendo lub decrescendo.
Życzę udanej dalszej podróży w ciekawy świat rudymentów. Do zobaczenia w kolejnych odsłonach.
Claus Hessler
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Opracowanie polskie: Szymon Fortuna
Korekta: Justyna Janik