Young Drum Hero 23 – emocje i wysoki poziom!
Najbardziej prestiżowy polski konkurs gry na zestawie pokazał jak wysoki poziom prezentuje młody polski narybek perkusyjny!
Komfortowo i wygodnie gra się w domu lub we własnej salce na dobrze znanym zestawie. A co, gdy trzeba stanąć na deskach sceny, zasiąść za nieznanymi bębnami i zagrać przed jury, które przygląda się każdemu twojemu ruchowi?
Organizatorzy
Konkurs Young Drum Hero odbywa się tradycyjnie w ramach festiwalu Drumfest w Opolu. Organizatorem „Young Drum Hero”, kolejny raz, jest Centrum Edukacji Artystycznej, dzięki której ranga wydarzenia nabiera jeszcze większego znaczenia i ma duże wsparcie w postaci dofinansowania. Współorganizatorami, a przez to ludźmi, którzy wykonują całą pracę związaną z organizacją, zarówno pod kątem informatycznym jak i technicznym na miejscu, są Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. F. Chopina w Opolu oraz Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne z siedzibą w Opolu, które jest organizatorem Drumfest, a w osobie Wojtka Laska jest tak naprawdę inicjatorem tego najdłużej istniejącego cyklu zmagań młodych perkusistów.
W tym roku była to XVII edycja, a od dobrych kilku lat Międzynarodowy Konkursu Gry na Zestawie Perkusyjnym – jak nosiła jego pierwotna nazwa – określany jest mianem YOUNG DRUM HERO. Co ciekawe, pomysłodawcą nazwy jest… magazyn Perkusista, a dokładnie naczelny.
Rozpoczęcie konkursu i kilka uwag technicznych.
Wyjątkowy przebieg konkursów
Także od kilku lat (pomijając wyjątkowy rok pandemiczny, gdzie konkurs był jedynie w formie online) przebieg konkursu jest dość podobny z jedynie drobnymi zmianami i usprawnieniami.
Przede wszystkim jest to wydarzenie kilkuetapowe z dwudniowym finałem w Opolu, co powoduje, że jest to najbardziej złożony konkurs w Polsce.
Tradycją jest też skład jury, do którego zapraszany jest zagraniczny gość festiwalu. Sędziowali już m.in. Mike Terrana, Rick Latham, Russ Miller, George Kollias. Polska reprezentacja także jest silna, w jury zasiadywali m.in. Michał Dąbrówka, Beata Polak, Maciej Gołyźniak, Jerzy Piotrowski.
Tegoroczne jury konkursu.
Gdzie i jak w tym roku?
Tegorocznym miejscem zmagań było Centrum Wystawienniczo Kongresowe w Opolu.
- Gewa Digital Drums udostępniło zestawy elektroniczne, które służyły rozgrzewce przed występem.
- Sponsorem nagród była firma D’Addario, które dostarczyła komplety naciągów Evans oraz pałki Promark. Główną nagrodą był zestaw do cichego grania Evans dB One, składający z się kompletu naciągów siateczkowych i dziurkowanych talerzy.
- Firma Gewa dostarczyła również na scenę dwa zestawy perkusyjne. Były to PDP Concept na centrali 22” oraz Gretsch Catalina na centrali 18”. Bębny miały na sobie blachy Paiste oraz naciągi Evans UV1 i UV2.
- Dodatkową nagroda był talerz Paiste 2002 crash 18” z autografem Iana Paice’a.
- Zaplecze techniczne zapewniała ekipa Ragtime.
Bębny rozgrzewkowe Gewa Digital Drums.
Przebieg konkursu 2023
Na uwagę zasługuje ogromna ilość zgłoszeń, także spoza granic Polski. To wiązało się z wysokim poziomem już na etapie samych eliminacji i wielce skomplikowanego procesu selekcji do 3 grup wiekowych. Łącznie wybrano na dwudniowy koncert 24 osoby.
Jakość gry miała swoje potwierdzenie na scenie w Opolu już pierwszego dnia zmagań, gdzie wybierana była grupa perkusistów do ścisłego finału. Sam fakt dotarcia do tego momentu jest nie byle jakim wyczynem, biorąc pod uwagę wspominaną wcześniej liczbę i poziom aplikacji. Każdy z przybyłych perkusistów, niezależnie od decyzji jury otrzymał dyplom uczestnictwa i komplet ekskluzywnych pałek Promark. Wielkie pudła z nagrodami oraz czek od CEA, czekały na niedzielnych finalistów.
Dało się wyczuć wielkie napięcie wśród uczestników, którzy żywo reagowali na przebieg wydarzeń. Punktem kulminacyjnym było ogłoszenie wyniku pierwszego dnia i wytypowanie perkusistów, którzy zagrają w niedzielę. Była radość i złość, ale nie było obojętności.
Należy pamiętać, że konkurs to nie koncert lub nagrania we własnym domu, gdzie mamy własne komfortowe warunki oraz możliwość edycji. Tu trzeba było dostosować repertuar do zestawów perkusyjnych (możliwe były dostawki i zmiany, ale musiały się zmieścić w limicie czasowym) oraz warunków żywiołu scenicznego. Strefę własnego komfortu, trzeba było zastąpić nastawieniem na możliwość tak naprawdę jednego ujęcia. Wpadki sprzętowe? Jeszcze przed rozpoczęciem uczestnicy zostali poinformowani, że odpowiednia reakcja na wypadniętą pałeczkę lub poluzowany talerz, może wręcz zadziałać pozytywnie na końcową ocenę.
Prezentacja Piotra Pniaka.
Zanim ogłoszono wyniki, co się działo wokół?
W holu Centrum uczestnicy, ich towarzysze oraz goście, oprócz ćwiczeń na Gewa Digital, mogli zapoznać się ze sprzętem sklepów Ragtime (np. Ludwig Drums, Anatolian Cymbals, Vater) i dystrybutora Music Media, a także ofercie dystrybutora Music Info (Sabian, Dixon, Rogers, Aquarian). Można było również przetestować możliwości zestawów Evans dB One.
Pierwszego dnia mieliśmy także prezentację sprzętu Evans, którą prowadził Piotr Pniak. Co ciekawe, ten niezwykle dynamiczny bębniarz mówił właśnie o subtelnościach zestawu dB One. Swój pokaz prowadził też Russell Gilbrook, który wbił siarczyście kilka tzw. playalongów. Oddzielny pokaz miał też Jose Torres, a sobotę zakończył występ TSA z Markiem Kapłonem za bębnami oraz gwiazdy wieczoru – Iana Paice z zespołem Purpendicular. Drugi dzień także miał perkusyjną niespodziankę w postaci występu Cezarego Konrada. To był też czas na obrady jury…
Gościnny występ Russella Gilbrooka.
Wyniki konkursu
Jury w składzie:
- Marek Kapłon
- dr Piotr Pniak
- Russell Gilbrook
Obrady trwały długo, szczególnie pierwszego dnia i proces wyłaniania kolejno finalistów i zwycięzców kilkukrotnie przeradzał się w ostrą debatę! Wreszcie podjęto decyzję.
GRAND PRIX Marszałka Województwa Opolskiego:
Tymon Łuszcz – Zespół Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie, nauczyciel - Sylwester Malinowski.
GRUPA I:
I nagroda – Szymon Ochman – Szkoła Muzyczna „Tony” we Wrocławiu, nauczyciel Michał Lange.
II nagroda – Szymon Urbanowicz – kształcenie samodzielne
GRUPA II:
I nagroda – Igor Skwarczyński – Drumsetpro - Szkoła Perkusyjna w Chorzowie, naucz. Ziemowit Rybarkiewicz.
II nagroda ex aeuqo – Jakub Warchoł – Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Łomży, nauczyciel Jacek Jasłowski.
II nagroda ex aeuqo – Nikodem Piekut – kształcenie samodzielne.
GRUPA III:
I nagroda – Jakub Jagiełka – kształcenie samodzielne.
II nagroda – Tomasz Nowak – kształcenie samodzielne.
III nagroda ex aeuqo – Szymon Kansy – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, prowadzony - Dariusz Kaliszuk.
III nagroda ex aeuqo – Jakub Hausman – kształcenie samodzielne.
Właściwości głównej nagrody można było przetestować w holu.
Gratulujemy wygranym i gratulujemy organizatorom świetnego, bardzo wartościowego wydarzenia.
Dziękujemy za gościnę, opiekę i możliwość uczestniczenia w tym przedsięwzięciu.
Szczególne podziękowania dla Wojtka Laska za nieugiętość i wytrwałość!