Polskie Nagrody Perkusyjne: wyniki plebiscytu V edycji!
Komplet wyników wraz z komentarzem V edycji Polskich Nagród Polskich Nagród Perkusyjnych 2019. Celem nagród jest propagowanie świata perkusji i dalszy rozwój środowiska perkusyjnego w Polsce.
Kolejna edycja naszego głosowania miała zupełnie nowy charakter. Postanowiliśmy w tym roku wprowadzić system otwartego głosowania! Tym samym nie ogłaszaliśmy nominacji, czym nie podbijaliśmy sobie statystyk odwiedzin w naszych mediach, lecz zdecydowaliśmy oddać w całości głos środowisku perkusyjnemu, które bez żadnych sugestii miało wskazać swoich wybrańców.
Wątpliwości były duże, podobnie z obawami, jednak zaufaliśmy rodzimym bębniarzom, oczekując odpowiedniego podejścia do tematu. Jak niejednokrotnie wspominaliśmy, nagrody w symboliczny sposób doceniają wysiłek osób związanych z naszą sceną perkusyjną.
Oczekiwaliśmy dużej ilości odpowiedzi, co było dużym wyzwaniem dla naszego systemu głosowania. Odpowiednie dostosowanie i odsiewanie „spamu” było aktualizowane na bieżąco.
Jak zawsze stanowi to doskonały materiał do wyciągania wniosków dla sklepów, dystrybutorów, organizatorów czy też szkół. Dla nas także była to doskonała lekcja poglądowa czy tego typu forma wybierania swoich faworytów jest najtrafniejsza. Jak widać w niektórych kategoriach odpowiedzi były bardzo ogólne.
Poniżej przedstawiamy wyniki wraz z drobnym komentarzem oraz ze względu na otwartą formułę wymieniamy tych, którzy nie zmieścili się „na pudle”, ale byli bardzo blisko.
NADZIEJA PERKUSYJNA
- MICHAŁ MALIŃSKI
- Radosław Jaszczyszak
- Oskar Podolski
Byliśmy bardzo ciekawi tej kategorii, ponieważ kryterium było otwarte i różnie można interpretować nadzieję. Pula głosów objęła też wyraźnie Patrycję Wojkowską, Gniewomira Tomczyka, ale też krakowskie warsztaty DrumKids czy też markę Polmuz. Odnotować także trzeba dużą uwagę w stronę Ani Tkaczyk, wyróżnioną międzynarodowo w konkursie Hit Like A Girl.
NAJCIEKAWSZY NOWY SPRZĘT DOSTĘPNY W POLSCE
- TAMA STARCLASSIC WALNUT/BIRCH
- Istanbul Agop Xist Dark
- Sabian HHX Evolution
Tutaj mieliśmy bardzo duży rozrzut i częste wpisywanie samych marek, czego nie braliśmy pod uwagę, ponieważ bardziej świadczyły o sympatii niż faktycznej wiedzy. Siła zgłoszeń Istanbul Agop po premierze talerzy była duża i tylko zastanowić się można, co by było, gdyby premiera była na początku roku, a nie na jesieni. Tuż za podium mamy Meinl Byzance Foundry Reserve.
PERKUSISTA/PERKUSISTKA
- DARIUSZ DARAY BRZOZOWSKI
- Cezary Konrad
- Maciek Ślimak Starosta
Zaskoczenie? Wbrew pozorom nie głosowano tu na wiele nazwisk. Artyści w tej kategorii byli jedną ze szczuplejszych ekip. Jak dodamy tuż za podium Maćka Gołyźniaka i Pawła Dobrowolskiego to mamy pełen obraz popularności perkusistów. Dodatkowo sporo głosów zebrali: Beata Polak, Tomek Torres, Igor Falecki, Wojtek Deręgowski i Jerzy Piotrowski. Dalej było już tylko symbolicznie.
PERKUSJONISTA/PERKUSJONISTKA
- SŁAWOMIR BERNY
- Dominik Muszyński
- Arkadiusz Letkiewicz
W tej kategorii wymieniona trójka miała ogromną przewagę nad wielką, różnorodną grupą nazwisk, gdzie nieco więcej głosów uzyskali Ania Patynek i Jose Torres. Także Bernard Maseli był wymieniany dość często, co utwierdza nas w tym, by wrócić do tematu perkusji klasycznej, którą będziemy chcieli rozwijać na naszych łamach.
ARTYSTA ZAGRANICZNY
- ASH SOAN
- Mark Guiliana
- Matt Garstka
Trzeba przyznać, że Ash ma teraz swój czas, co doskonale udowodnił na Śląskim Festiwalu Perkusyjnym. Wysoka pozycja Guiliany to wyraźny sygnał, kogo oczekujemy w tym roku w Polsce. Poza wymienioną trójką mocny był też duet nie do zdarcia, czyli Mike Portnoy i Dave Lombardo, jak widać fani wciąż ich kochają i żale na ich powtarzalność we wszelkich rankingach nie powinny być kierowane do nas.
OSOBOWOŚĆ PERKUSYJNA
- PAWEŁ OSTROWSKI
- Wojtek Deręgowski
- Tomasz Stukan (DrumStore)
Dosłownie kilka głosów za podium znaleźli się Łukasz Sarnacki i Agnieszka Trzeszczak. Wielokrotnie klasyfikowano też w tej kategorii Maćka Gołyźniaka. Tutaj podobnie, jak w przypadku kategorii perkusistów i perkusistek, grono było bardzo wąskie.
NAJCIEKAWSZE POLSKOJĘZYCZNE MIEJSCE W INTERNECIE
- FORUM POLISH DRUMMERS
- Beat It
- Kanał YouTube Drumset Academy
Bębniarski Hyde Park na Facebook wciąż poza konkurencją. Ekipa Beat It była wpisywana jako portal, strona lub kanał, więc z racji spójności działania postanowiliśmy uznać to za jedność. Cieszy nas duża popularność wartościowych filmów Drumset Academy, za to smuci fakt, że nasze podcasty Uderzamy w Punkt nie zdążyły się jeszcze załapać na głosy, chociaż i tak z wiadomych względów nie bralibyśmy ich pod uwagę.
SKLEP PERKUSYJNY
- DRUMCENTER (Bydgoszcz)
- Śląskie Centrum Perkusyjne (Chorzów)
- Pro Drum (Warszawa i Kraków)
Niby stała trójka, ale tym razem dwa pierwsze sklepy mocno odskoczyły od reszty. Widać tu więc siłę bydgoskiego DrumCenter i tytaniczną pracę, wykonaną przez Śląskie Centrum, chociażby przy okazji festiwalu. Różnica między nimi była bardzo niska. Sklep Pro Drum czuje na plecach oddech DrumStore, Avant, ale też mocnego działu perkusyjnego Pasji. Poza tą szóstką były dosłownie pojedyncze głosy na pozostałe sklepy z działami perkusyjnymi.
NAGRANIE
- LION SHEPHERD - III (Maciek Gołyźniak)
- Ania Rusowicz - Przebudzenie (Hubert Gasiul)
- Hunter - Arachne (Dariusz Daray Brzozowski)
Kategoria popularności, ale uczciwie przyznać, że płyta III to kawał solidnego bębnienia w wykonaniu „Gołego”. Wyraźna przewaga nad resztą stawki, gdzie do podium pukali także Afromental z płytą 5, projekt Portrety. Co ciekawe wiele osób wskazywało tu też Riverside Wasteland z 2018 roku.
NAGRODA HONOROWA
W tym roku postanowiliśmy przypomnieć postać jednego z największych talentów polskiej sceny metalowej Witolda Kiełtykę. Witek w wieku zaledwie 23 lat zginął tragicznie w wypadku samochodowym na Białorusi. Wspólnie ze swoim bratem Wackiem Kiełtyką założyli zespół Decapitated i tylko możemy się domyślać, jak głośno by mówiono dziś o Witku na całym świecie, gdyby wciąż był z nami. Niech pamięć o tym wspaniałym artyście nigdy nie zgaśnie!
DYSTRYBUTOR SPRZĘTU
- MEINL DISTRIBUTION (Tama, Meinl)
- Musik Meyer (Zildjian, Sonor)
- Gewa (Gretsch, DW Drums, Paiste, Remo, LP, Gibraltar)
Tuż za podium znajduje się dynamiczna ekipa talerzowa Impression Cymbals oraz partnerzy z Music Partners dystrybuujący pałki Wincent, wyraźnie doceniono też Silesia Music Center z bębnami Pearl i blachami Istanbul Agop. W tej kategorii głosowano najczęściej poprzez wpisanie marki firmy. Meinl Distribution chyba otrzyma tę nagrodę dożywotnio, chociaż tym razem wygrał już nie z tak wielką przewagą.
SZKOŁA lub NAUCZYCIEL PERKUSJI
ROCKALIZACJA (Białystok)
Rhythm Academy (Bydgoszcz)
Drum School (Łódź)
Niesamowicie gorąca kategoria, która mocno zagotowała naszym systemem głosowania z racji wielu kombinacji, jakie niektóre placówki robiły celem zwiększania swoich szans na sukces. Jest to też najmniejsza różnica między ośmioma (!) miejscami. Dlatego wymienimy dalsze szkoły kolejno: Drumset Academy (Wojkowice), Strefa Perkusistów (Olsztyn), Drum Academy (Warszawa), Drumsetpro School (Chorzów), Drumhouse (Kraków), wszystkie w minimalnych odstępach. Na uwagę zasługują też krakowskie Marimba Laboratory oraz Malik Szkoła Perkusji.
WYDARZENIE PERKUSYJNE
- ŚLĄSKI FESTIWAL PERKUSYJNY
- Marka Polmuz na rynku
- Matt Garstka na dwóch pokazach
Zwycięzca był niemal pewny i nie ma tu żadnego zaskoczenia. Głosujący docenili jeszcze Open Minded Drum Camp w Żywcu, a także Caban Drummer Fest, jednak przewaga śląskiego festiwalu była najwyższa ze wszystkich kategorii w tym roku. Nakład pracy i rozmach wydarzenia to wysoko postawiona poprzeczka.
ANTYNAGRODA
Antynagroda im. „Nieobranej Cebuli” wędruje w tym roku do wszystkich perkusistów, którzy aspirując do miana zawodowego muzyka szukają za wszelką cenę tzw. dealu na sprzęt, niezależnie od producenta i marki, jedynie, by mieć go za darmo lub znacznie taniej. Nie tędy droga, kochani, w tych czasach firmy to szybko dostrzegają.